Snabbgenomgång av veckan som gick

Här kommet ett snabbt inlägg, eftersom jag just insåg att det var längesedan jag uppdaterade, och eftersom jag kommer att vara borta hela helgen så kommer jag inte att kunna göra det då.

Här kommer en snabbgenomgång om vad som har hänt på sistone:

 

Måndagen den 6 februari: Två nya utbytesstudenter, tillhörande vår lilla grupp av blivande lärare, anlände till International House. De är båda från Portugal, Daniel och Patricia, och de är ett par sedan tre år tillbaka. Jag började med att göra bort mig det första jag gjorde, när jag skulle hälsa på Daniel. Vi skakade hand, som vanligt, men så lutade han sig fram mot mig, och jag fattade inte att han var i färd med att kyssa mig på kinden! I Portugal är det självklart att man pussas på båda kinderna när man hälsar. Vi fick oss ett gott skratt i alla fall, och ännu en kulturskillnad att begrunda. Patricia och Daniel är båda mycket trevliga, omtänksamma och söta. Deras engelska är på en lite lägre nivå än oss andra, men de försöker otroligt mycket, och vi är ju alla här för att lära! Vi ser mycket fram emot kvällens middag, som detta söta par ska laga åt oss!

Torsdag, fredag 9-10e: Torsdagar är ju vår traditionella utgångsdag, och så även denna torsdag. Amerikanskorna lagade delicious chinese food, yummie! Vi hade bjudit in Sarahs pojkvän Kevin och hans kusin Ben att vara med och förfesta, så vi satt nio stycken i mitt och Alex rum på knappt 20 kvadrat! Man har bara så roligt som man gör sig, och även om vi fick trycka ihop oss så gick det bra! Vi försökte få Heidi att släppa loss lite, vilket vi verkligen lyckades med, ni skulle sett henne på Earl of Chatham senare på natten, det var en underbar syn! Fredagen ägnades som sig bör åt att sova riktigt länge. Jag åkte faktiskt in till skolan en snabbis, för att boka in ett möte med en lärare. Annars blev det inte mycket gjort denna fredag, men det är ju så det är, ”dagen efter”!

Lördagen den 11:e: Greenwich nästa! Trots att jag har bott här i nästan sex veckor nu så hade jag bara varit i Greenwich en enda gång innan idag. Vi tog med portugiserna och åkte in allihopa. Vi tog oss en titt på Cutty Sark, strosade på Greenwich Market och gick ut och åt en bit mat. En eftermiddag går fort, och det hann bli mörkt innan vi visste ordet av, så observatoriet får vi ta med dem upp till en annan gång. Lördagskvällen spenderades först hemma, men efter lite överläggning bestämde vi, alltså jag och Alex, Sarah och Becci, för att smyga oss ut på puben. Tala inte om för någon att vi gjorde det, det är en hemlighet! Anledningen till att vi smög oss ut var att dels så är vi trötta på vissa delar av umgänget här, plus att det är så himla jobbigt att vara så många hela tiden. Det blev en lugn och ganska så kort tur till Wetherspoons, men en helt okej lördagskväll i alla fall!

Söndagen den 12:e: Vi tyckte att nu var det minsann dags att göra ett nytt besök till den berömda svenska möbelaffären, IKEA! Den här gången gav vi oss av hemifrån tidigt, vi visste vilka bussar vi skulle ta och ungefär hur lång tid det skulle ta oss att ta sig dit. Lätt som en plätt, om man jämför med förra gången vi var där! Det tar i och för sig ändå två timmar att ta sig dit, men det är det värt för att kunna äta svensk äppelkaka med vaniljsås! Jag kan säga att både våra amerikanska och våra engelska vänner är mycket imponerade av vår stolthet, IKEA. Naturligtvis blev det några små inköp, bland annat några prydnadskuddar till min säng, vackra svartvita foton att sätta upp på väggen och så lite Ahlgrens bilar i supermarketen så klart! Att åka till IKEA ärt sannerligen ett heldagsprojekt, men det vart mycket lyckat!

Tisdagen den 14:e feb, VALENTINE’S DAY: I det här landet firar man sannerligen alla hjärtans dag, kan jag lova! Det skickas kort, köps presenter, blommor och man tar med sin käresta på romantisk restaurang. Jag har aldrig blivit så uppvaktad på en Valentine’s day förut, jag fick kort av alla vännerna här på International House, jag fick blommor och presenter av min kära rumskamrat och en chokladask av min dejt för kvällen; Becci. Även jag uppvaktade alla vännerna här, så jag var inte sämre jag! Sarah hade naturligtvis en dejt med pojkvännen Kevin, och meningen var att Alex skulle gå ut på en vänskaplig dejt med hans kusin Ben, men planerna ändrades lite så det slutade med att hon följde med Becci och mig till Wetherspoons och åt en bit mat. Efter en god biff och ett glas rött kände vi oss nöjda med vår alla hjärtans dag!

Onsdag den 15:e: Det var igår det. Onsdagarna är ju vår skoldag, och vanligtvis så går vi i skolan ändå från 9-17, men vi hade inget på eftermiddagen just igår, så vi kunde åka hem vid lunch. Vi hade i alla fall vår art-lektion. Vi gjorde superheroes av gips, min Superman blev naturligtvis ett mästerverk! Konstigt nog så börjar jag gilla art mer och mer, fast jag är totalt kass på det. Barbara, vår lärare, kollade igenom min sketchbook, och berömde, förstår ni, BERÖMDE min äpple, banan och vindruvsmålning! Barbara är en väldigt bra lärare, och hon är väldigt generös med beröm.

Alexandra, som den lilla festis-prinsessa hon är, tog med sig Becci till puben på campus, medan jag stannade hemma och tog det lugnt på kvällen.

Torsdag, den 16:e: Och vad är det för dag idag? Jo det är den 16:e februari! Vad händer då? Jo, Julia är namnet som står i almanackan! Tänka sig att det var flera stycken som kom ihåg det! Idag har jag faktiskt mest pluggat, jag försöker få ihop min Power Point Presentation till en av art-kurserna. Det är inte det lättaste att föreställa sig att man för det första ska undervisa i bild, och för det andra så är eleverna bara sisådär 8-9 år gamla. Att också relatera till de nationella kursplanerna som gäller här är lättare sagt än gjort. Men jag har brainstormat i alla fall, och kommit en liten bit på väg. Jag pratade även med Hanna en snabbis i telefonen idag, innan mitt telefonkort tog slut och det nya vägrade fungera. Det blir av att de kommer! Även om det kanske inte var den allra bästa veckan i min planering, så är det roligt att bli påhälsad! Welcome to the UK, ladies! Nej, nu måste jag fräscha upp mig lite innan det är dags för portugisisk middag och sedan utgång! I helgen åker jag till Tonbridge och återser min kära väninna Janina, bara så ni vet! Have a nice weekend! /Julia

P.S. Tack Henrik för dina älskvärda kommentarer i min blogg förresten, det värmer i hjärtat. Det är vad jag kallar syskonkärlek! DS.


Kommentarer
Postat av: ikko

full fart som vanligt och inga andningshål, härligt härligt!

Grattis på namnsdagen så här dagen efter...

Take care

2006-02-17 @ 10:27:27
Postat av: Henrik!

Hej hej! Det var trevligt att du har skrivit lite igen, även om det verkar ha infunnit sig vissa rutiner redan. Som det här med Ikea. Vad är det frågan om? Jag trodde saken med att åka utomlands var att testa på att leva och verka som en utlänning. Utbildningen man drog på sig antog jag bara var ett nödvändigt ont. Vägra lev som en svensk! Ät bara mat som minst till hälften endast innehåller blod! Det är så engelsmännen gör. Ahlgrens bilar kan man äta hemma sen. Den påsen ser för övrigt lite fjollig ut tycker jag.

Portugalineserna verkar ju lite märkliga! Jag tycker att de ska ta seden dit man kommer och hälsa lite oartigt och ointresserat som alla gör i Britannien. Hoppas stämningen er emellan inte är alltför spänd inför Benfica - Liverpool i kväll bara. Det är bara en fotbollsmatch, inte så mycket att hetsa upp er för. Så ta det lugnt!

Till sist vill jag bara säga att Julia var ute på puben lördagen den 11:e. Jag fick egentligen inte säga det till någon, men det gjorde jag ändå! Hehehehe.

Över och ut, döda en snut! (Jag har hittat på det rimmet helt själv).

2006-02-21 @ 19:56:26
Postat av: Johanna

Nu är det väl ändå dags for en uppdatering här???

Kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback