2006-01-20

Oj, oj, oj, nu var det längesen jag skrev här! Jag lovar att försöka bättra mig och i alla fall skriva något varannan dag. Jag har egentligen hur mycket som helst att berätta, det händer så himla mycket här hela tiden! Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.. Förra veckan var faktiskt ganska förvirrande, åtminstone på skolfronten. Vi har fyra olika kurser att följa, och det som är tråkigt är att det är olika människor på alla lektioner. Det gör liksom att det bli svårt att bli en del av klassen, eftersom man i princip bara ser alla en gång i veckan. Det som vi var mest förvirrade över efter förra veckan var hur vi kommer att bli bedömda, vad som förväntas av oss på uppgifterna och hur de kommer att se till att vi får våra betyg med oss tillbaka till Sverige så att vi säkert får studiestöd i framtiden. Den här veckan har det i alla fall klarnat lite grann, vi har tagit reda på vilka uppgifter som ska göras och ungefär vad de ska innehålla. Men det känns ändå som att det inte riktigt är någon som vill förklara det i detalj för oss. Men det ordnar väl sig med det mesta, det brukar det ju göra! 

    Det har gått en hel vecka sedan Mattias och co var här! Som alla redan säkert förstått så förlovade vi ju oss i lördags. Vi var ute och firade lite på kvällen, på en typisk engelsk pub. Det var riktigt mysigt, och jag är jättelycklig! På söndagen var vi ute i Greenwich. Åhhh, varför kan vi inte få bo där i stället för i sunkiga Woolwich?! Greenwich är så pampigt, så vackert, så fint, så fantastiskt! Jaja, det tar oss ju bara ca tjugo minuter att ta sig dit med buss, så jag antar att vi kommer att åka dit en och annan gång sen när det blir lite varmare. Ha picknick i parken, ta härliga promenader, gå upp till observatoriet och bara kolla på utsikten etc. etc.

    Jag och Alex har insett att det är egentligen inte så bra att vi är hellediga vissa dagar. För vad gör man när man är ledig?! Jo, man shoppar! Och vad händer när man shoppar?! Jo, man slösar bort en massa pengar! Hmm, vi måste se till att skaffa oss lite fritidsaktiviteter som inte kostar så mycket. Som igår kväll till exempel. En helkväll ute, två pund! Här nere på vår lokala pub Wheterspoons har de svensk Kopparbergs päroncider, känns precis som hemma! Vi hade i alla fall en väldigt trevlig kväll igår ihop med amerikanskorna Sarah och Becky och danskan Heidi. Men jag måste erkänna att jag var vääääldigt trött när klockan började närma sig två. Men roligt hade vi i alla fall, och det hela började med att de hade vaxat golvet i matsalen, så vi fick klämma in oss alla fem i Alex och mitt rum och käka tacos och dricka vin. Men det var mysigt, mycket mysigt! För att nämna något som inte är riktigt lika mysigt, det är människorna som bor här. Det är förbjudet att röka inomhus här. Tror vi att alla respekterar det? NEJ! Tror vi att folk tänker på att det finns vissa som vill sova om nätterna och måste upp tidigt om mornarna? NEJ? Det smälls i dörrarna, det spelas musik och det skriks om nätterna. Ibland. Inte riktigt varje natt kanske, men nästan.. Sen tror jag att det faktiskt kan ligga något i min kära broders hypotes om att 50% av alla engelsmän är heroinister. Eller nej, det är väl kanske inte riktigt sant, men vi tvivlar mycket på att det som vissa röker här är vanliga cigaretter. En del verkar helt klart sväva långt uppe bland molnen någonstans. Men vi fem tjejer från Sverige, Danmark och USA har fått en jättebra gemenskap och har himla kul tillsammans.

    Jag måste bara få berätta om onsdagskvällens äventyr! På onsdagarna är det lakansbyte i vår korridor. Det innebär att vi lägger ut våra smutsiga lakan utanför vår dörr på morgonen, och så är det meningen att de ska lägga dit nya, rena. Förra veckan fick vi bara en omgång med lakan, så då var det tur att jag hade med mig en egen omgång. Men så i onsdags så skulle vi bädda i våra nya lakan. Jag bäddade glatt i mina, Alex var mer tveksam. ”Julia, kan inte du lukta på de här lakanen?” Jomenvisst så gjorde jag det. UUUUUUURRRRK! De STANK svett! Det måste ha varit någon annan här som sovit i dem innan, som svettats otroligt mycket, och det räckte nog inte at tvätta dem en gång.. Vi travade i alla fall ner till receptionen för att få nya lakan, men det var inte det lättaste, eftersom det är städpersonalen som har hand om lakanen. Till slut så kom han i receptionen i alla fall fram till att det inte bor någon i rum 3 för tillfället, så då fick vi gå in där och sno lakanen i den sängen. Så mycket äventyr vi får vara med om  va?!

     Idag ska vi roa oss rejält, vi ska åka till IKEA! Den 29:e januari ska det vara internationell dag här där vi bor, och då ska vi, med hjälp av Heidi, knåpa ihop ett skandinaviskt bord, med skandinavisk mat och musik. Så idag ska vi till IKEA och köpa svenska delikatesser, typ Kalles kaviar och sill. Hoppas alla kommer att uppskatta det vi kommer att bjuda på! ;-)

    För att kommentera ytterligare en av min broders fina kommentarer om styckeindelning så kan jag meddela att den här bloggen är lite low-tech, det går inte att göra en blankrad och börja på ett nytt stycke. Det irriterar mig lika mycket som er, kära läsare.

    Sist, men inte minst, så vill jag rekommendera en sida som ni kan gå in på om ni vill se bilder härifrån. Då går ni in på: www.resedagboken.se Sök sedan ”Wulff” (det är Alexandras efternamn) och sedan kan ni kolla in alla bilder hon har lagt upp där! Jag ska även själv försöka lägga upp lite bilder här! Okej, tack och hej för den här gången. Kisses and hugs/ Julia

     Quote from ”Dictionary of Idioms”: a tower of strength = someone who is a great help or encouragement


Kommentarer
Postat av: Far

Trevligt att läsa om att det är ett halvårs partaj du rest iväg till.
Men för hällskotta Julia! Det heter var jag ska börja, inte vart. Har vi inte talat tydligt nog om detta, kanske?
Appropå skotta så inföll skottdagen här idag, vi får skotta hela dan.
Hug, hug
Farsan

2006-01-21 @ 14:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback