Dagbok 2006-01 10, tisdag

Idag var en väldigt intressant dag. Vi hade vår första föreläsning, lektion och seminarium! Igår tog vi oss en tur till Avery Hill Campus, där lärarutbildningen ligger, för att träffa koordinatorn för utlandsstudier, Peter Gregory. Vi blev visade runt på campus av tre studenter som går där, och det är faktiskt inte så svårt att hitta. Det är betydligt mindre, och väldigt mycket äldre, än lärarutbildningen i Malmö. Det kanske visserligen beror på att Malmö lärarutbildning är precis nybyggd.. När vi kom tillbaka från vår rundtur hade vi en pratstund med Peter, och vi fick klart för oss vad det är för kurser som vi kommer att läsa. Det kommer att bli tre stycken ART-kurser, en CHILDREN’S LITERATURE-kurs och en kurs som heter EDUCATION STUDIES 2. Så idag hade vi först en föreläsning om INCLUSION, SEN (special educational needs). Efter det var det dags för art. Detta är något helt nytt för mig, men faktiskt över förväntan roligt! Bland annat så fick vi jobba i lera, vilket var svårare än jag hade kunnat föreställa mig! På eftermiddagen var det dags för ett seminarium som följde upp morgonens föreläsning, vilket var väldigt intressant. Vad som också är väldigt spännande, det är att Alex och jag kommer att kunna delta i en utbytesvecka i ett annat europeiskt land! Vi funderar på att välja Spanien, eller kanske Portugal. Det kommer att ske i slutet av mars, i vecka 20. Alexandra har förresten flyttat in i vårt lilla rum nu. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur skönt det är att ha henne här! Det känns så tryggt att kunna göra saker tillsammans, vi går också samma kurser, och speciellt idag på art-lektionen var det enormt skönt att slippa stå där ensam som ett fån.. Här på International House bor det lite fler studenter som också pluggar på Greenwich, en danska och två amerikanskor. I februari kommer det tydligen fyra stycken till, från Portugal och Norge om jag inte minns fel. Alex och jag har gjort oss riktigt hemmastadda här, och vi matchar varandra väldigt bra. Hon duschar på kvällen, jag på morgonen, ingen av oss gillar curry i matlagning, men däremot så älskar båda vitlök. Kan det bli bättre?! Visste ni förresten att engelska barn börjar i skolan redan vid fyra års ålder, ibland fem. De har skoluniform på sig, och måste tilltala läraren Mr, Mrs eller Miss. När jag berättade för en klasskamrat att i Sverige tilltalar vi läraren med förnamnet blev hon alldeles förundrad. Englands skolsystem verkar betydligt mer behaviouristiskt än det svenska. Förhoppningsvis så kommer vi att få möjligheten att göra ett antal besök ute i engelska skolor. Dagarna är rätt långa, 09-17, men man går långt ifrån i skolan varje dag. Vi går hela tisdagen, och hela onsdagen, sen kommer vi gå i skolan två torsdagar och två fredagar. Det konstiga är att vi i princip skulle kunna vara färdiga med den här terminens kurser i slutet av mars! Men vi har valt att läsa en kurs extra, som börjar efter påsk, så då kommer det troligen bli väldigt soft! Då ska vi nog passa på att resa lite, åtminstone till Skottland, Irland och kanske Wales. Men för tillfället är vi ännu väldigt mycket i stadium nummer ett. Om inte den här veckan, så nästa, ska vi skaffa bibliotekskort, för då kan vi surfa grattis på Internet där. Vi ska också klura ut hur vi på bästa och billigaste sätt ska ta oss fram här i stan. Vi tar oss ju med buss till skolan, men vill man in till central London så är det ju tåg.. Jaja, det löser sig väl, som det mesta annat har gjort hittills! Ha det gott folks! Lots a luv! /Julle Gulle (Alex nya smeknamn på mig)


Kommentarer
Postat av: stina

Hej vännen! Nu har jag äntligen hittat hit! =) Stort grattis till förlovningen, de va väl på tiden! =)Du har inspirerat mig till å starta en blogg ja me, men ja tänkter inte berätta vad ja heter innan jag vet om jag verkligen kommer att använda den... Hoppas du har de bra där borta... Som jag blir sugen på å åka iväg någonstans, blir bara mer och mer sugen på Växjö i höst, jag vill leva studentliv!!! (på det roliga sättet med festandet, inte det studentlivet som jag lever idag, en lördag när jag sitter och skriver ett arbete... blä! Borde egentligen skriva just nu, men ja tar en (lång) paus säger vi...) ja ja, du får jättegärna skriva ett mail, om du har tid, jag förstår om du inte har det... nisse är ute på sjön igen, de går bättre denna gången, vi hade en liten kris i julas när han råkade få reda på de där som ja berättade för dej när vi satt å pratade hela kvällen hos mig.. aj aj =/... men de löste sig...vi flyttar ju snart ihop så de måste va löst då! Synd du inte kan komma å kolla hur fint ja ska inreda, kommer sakna dig på kören! Oj de här blev visst ganska långt... Men men, ha de så jättebra! stora kramar!

2006-01-14 @ 15:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback