God kväll!

Klockan är nu 22.00, och jag tänkte bara skriva ett litet kort inlägg, eftersom det kommer att dröja ett tag innan jag skriver igen. En kort resumé efter helgen kanske vore på sin plats? Efter fredagens äventyr på IKEA var det skönt att sova ut på lördagen. Klockan ett träffade vi de andra tjejerna och hoppade på 53:an, in mot London City. Vädret var strålande, men jag ångrade ändå lite att jag inte tog mina stövlar på mig. Becky och Sarah ville gärna se Buckingham Palace, så vi travade dit, tog en massa foton och besökte shopen. Jag handlade faktiskt ingenting, jag är inte så mycket för kungligheter. Efter det tog vi en riktigt lång promenad, genom Hyde Park, till speaker’s corner, vidare till Marble Arch och sen vidare mot Oxford Street. Vårt mål var Leicester Square, där vi lite senare skulle träffa vår klasskompis Aishling och hennes man Adrian, som hade bjudit med oss på teater i West End.

Vi hade lite tid över vid Leicester Square, som vi ägnade åt shopping av alltför dyra souvenirer. Sen tog vi en snabb promenad till Piccadilly Circus, och sen tillbaka till Leicester Square för att möta våra lokala vänner. Aishling är ursprungligen från Irland, en mycket trevlig tjej! Även hennes man var väldigt trevlig att umgås med. Vi travade alla iväg mot Chinatown, för att hitta något hyfsat billigt ställe att äta på. Maten var faktiskt toppengod, men servicen fick inga pluspoäng alls, servitrisen var i ärlighetens namn riktigt otrevlig. Efter middagen bar det iväg till West End och musikalen ”Saucy Jack and the Space Vixens”. Ja, den var helt klart lika rolig som det låter! Wohoo, glitterboots, save my life, lalala, all I need is disco, lalala, let me beeee a space vixen, lalalala. Ja, vissa av sångerna la sig på minnet direkt! Efter musikalen gick vi till närmsta pub och tog en öl, men problemet med England är att de flesta pubar stänger redan vid elva! Nuförtiden FÅR de ha öppet längre, men det kostar dem mycket pengar, så de flesta har det inte. Efter mycket letande hittade vi i alla fall ytterligare en pub som höll öppet till klockan tolv, så man kunde få sig en öl till. Lördagen var helt klart superlyckad!

Det vi är mest besvikna över hittills vad gäller engelsmännen är att de inte riktigt tar initiativ att prata med oss, att vara med oss, att bjuda med oss ut, i alla fall inte de som vi har träffat, så det kändes extra roligt att gå ut med folk från trakten.

I morgon är det vår tur att stå för torsdagsmiddagen. Jag vet att det bara är onsdag i morgon, men vi brukar traditionsenligt laga mat och gå ut på torsdagarna. Nu på torsdag är dock i princip ingen hemma, så det får bli i morgon i stället. Om det blir någon utgång får vi se, en liten sväng till den lokala puben kan man ju alltid ta.

Så, på torsdag kommer det att vara riktigt lugnt här. Becky åker till Paris över helgen med en väninna från USA, och Sarah, Alex och jag åker till Skottland! Heidi kunde inte följa med, på grund av pengabrist, så jag antar att hon kommer få vara kvar här på International House med alla knäppisar.. Vi har i alla fall hittat jättebilliga bussbiljetter till Edinburgh, det tar visserligen dryga sju timmar att åka dit, men det är det ju värt när man får det billigt! 700 svenska spänn för att åka fram och tillbaka till Edinburgh plus två nätter på vandrarhem. Det ska bli sååå kul! Jag antar att det blir ett besök på den största turistfällan, Edinburgh Castle, och så funderar vi på att gå på guidad Whisky-tur! Vad mer vi hittar på får vi se när vi kommer dit, det finns lite gratismuseum och sånt att gå på, så kanske blir det lite av det. Sen måste vi väl se till att Sarah får göra det hon tycker allra mest om; get waaaasted!

So long fellows, it’s time for me to go to bed. See you again on Sunday! Hugs from your one and only Julia


Kommentarer
Postat av: Storebror

Hallå lillen! Eller ska jag säga "The one and only"? Alla kan väl inte vara lika ödmjuka som jag själv, men du kanske kan försöka lite i alla fall. Sen har jag ytterligare en fråga! Vad är en resa till Skottland utan whisky? Tänk dock på "den gyllene regeln", som irländarna använder sig av. Den funkar även i Skottland. Drick ej mer än tre flaskor whisky om dagen. Bara för att det är bra för hälsan betyder inte det att det är billigt!

En annan sak skulle också vara roligt att veta, så om du kunde ta reda på det så vore det verkligen jättetrevligt! Varför stänger pubarna när det är dags att gå ut och kröka på allvar? Det tycker jag verkar mycket märkligt, trots att det kanske är dyrt för de stackarna. Med den lilla konkurens bland pubar i England så borde det inte vara några problem ändå.

Hej då "Lillen - the one and only"!

2006-01-26 @ 18:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback