Holland - Fullständig rapport

Håll i er nu, för här kommer en redogörelse för veckan som gick, och det var mycket som hände, kan jag lova!

Lördagen den 18:e mars:
Vår resa började så tidigt som klockan fem på morgonen, med bussen från Woolwich till London Liverpool Street. Vi visste inte riktigt hur lång tid det skulle ta att åka till Liverpool Street, så vi var ute i väldigt god tid, och vi var framme en och en halv timme innan tåget skulle gå mot färjan, men hellre mycket för tidig än fem minuter för sen! Tåget avgick i tid från Liverpool Street, och en och en halv timme senare var det dags att checka in på färjan. Båtresan över var inte angenäm alls kan jag säga, det var ganska blåsigt, så jag, och även Inger, var ganska sjösjuka, så vi sov nästan hela resan. Väl över i Hoek van Holland hoppade vi på vårt dubbeldeckartåg (!) som tog oss till Leiden, där vi skulle spendera den kommande veckan. Jag och Inger följde med Nathalie till hennes fyrarumslägenhet som hon delar med två väninnor, och vi gjorde oss snabbt hemmastadda. Inger och jag fick dela Nathalies underbara säng, med illrosa täcke! På lördagskvällen tog vi det väldigt lugnt, Nathalie lagade en utsökt middag till oss och sen slappade vi bara framför TV:n ett par timmar, Både jag och Inger tyckte att det kändes helt underbart att vara i ett riktigt hem igen, att bara kunna krypa upp i soffan och slötitta på TV, det var ett tag sedan!

Söndagen den 19:e mars: Denna dag var mycket speciell för en i sällskapet, nämligen Becci. Hon fyllde 21 och blev därmed laglig i USA, något som hon sett fram emot sedan dagen hon föddes!

Vår dag började med en stadig frukost med chokladströssel på mackorna. Jag vet att det låter lustigt, men nästan alla äter det i Holland, och visst är det sött och fett och väldigt onyttigt, men när man är i en ny kultur måste man väl pröva på allt, eller?

På förmiddagen var våra holländska väninnor tvungna att gå på en workshop i samband med skolan, så deras lärare tog med oss på en promenad genom Leiden. Det är en otroligt vacker stad, med en blandning av gammalt och nytt. Det rinner ett antal kanaler genom staden, som gör den väldigt mysig. Uppe på en kulle mitt i stan ligger en slags ruin, eller gammalt slott eller vad man ska kalla det, dit upp promenerade vi och såg på utsikten. Vid lunchtid mötte vi upp tjejerna och åt lunch på ett supermysigt ställe. Sedan tog vi bussen till ett ställe som heter Nortweijk där Yvonne, en av tjejerna, bor. Där firade vi Beccis 21-årsdag med mumsig tårta och sen tog vi en långpromenad längs med stranden. Åh så vackert det var! Jag önskade bara att det hade varit lite varmare så jag hade kunnat ta mig ett dopp! Efter den långa promenaden längs med stranden följde jag och Inger med Nathalie till Voorhout, där hennes föräldrar bor. Hennes mamma, syster och pojkvän var alla jättetrevliga och öppna, och vi hade en himla trevlig kväll med god mat och många skratt! Hennes pappa fick vi tyvärr inte träffa, eftersom han reser i jobbet.

Måndagen den 20:e mars: En liten tråkig sak med den här resan var att tjejerna var tvungna att gå i skolan som vanligt. När de var hos oss här i Greenwich så hade vi ju ett speciellt program på Uni för både oss och dem, men något sådant hade inte de. Hela måndagen var tjejerna tvungna att gå i skolan, och vi roade oss själva så gott vi kunde i biblioteket, vi tittade bland annat lite på de engelska läromedlen. Framemot eftermiddagen var tjejerna i alla fall klara med skolan, och då bar det av mot Leiden centrum för lite shopping!

Enligt tjejernas lärare så är Leiden en ”liten” stad, med 160.000 invånare. Med mina mått mätt så är inte det så himla litet, men det är ju bara jag! Vi tog oss en shoppingrunda, och jag inhandlade en väska, en tröja och lite annat smått och gott. Framemot kvällen gick vi till Donnatello’s och åt fantastiskt god pizza. Sen var det dags att åka hem till Nathalie igen och krypa till sängs!

Tisdagen den 21:a mars: Vår tisdag började vi med en ganska lång cykeltur, för att göra ett skolbesök på en så kallad Jena-Plan skola. Det var väldigt intressant, särskilt som jag inte hört talas om denna sorts skola innan. Jena-Plan har ganska många likheter med Montessori, men Jena-Plan fokuserar mer på ’vi’, ’oss’, och att lösa uppgifter tillsammans, medan Montessori är mer fokuserad på individen. I den skolan som vi besökte så hade läraren till exempel ingen kateder längst fram, för att man vill att läraren ska vara mitt bland eleverna och inte som i en maktposition över dem främst i klassrummet. I klassrummen jobbar eleverna ofta med olika uppgifter och det är tre åldersgrupper i en och samma klass. Mycket intressant!

Efter vårt skolbesök begav vi oss på cyklarna mot Leiden centrum igen, för lite mer shopping och sen ett besök på stadens väderkvarnsmuseum. Längst ner i väderkvarnen var det inrett som ett hem, med kök, vardagsrum, matsal och sovrum. Man kunde komma ända upp i väderkvarnen och jag tror att vi klättrade upp för sex stycken branta stegar. Det var läskigt att ta sig ner för dem sen igen, men vi klarade oss alla med livet i behåll, även om Judith hade lite ångest.

Efter museet kom vi till dagens höjdpunkt: shopping spree i en holländsk supermarket! De har ju så mycket roliga saker i Holland som man vill köpa med sig hem, inte minst stropvafeln, drops och choklad att ha på mackan!

På kvällen samlades vi alla hemma hos Claartje, tjejernas lärare, för att äta en god middag tillsammans. Det var mycket trevligt, men lärarens hus var lite suspekt. Vi tror att det är för att hon är en  estet, hon undervisar i konst.

Onsdagen den 22:a mars: Efter en cykeltur i ett kort, men intensivt, snöoväder kom vi fram till skolan där Nathalie har sin praktik, där vi idag skulle på besök. Nathalie är där varje onsdag och varje fredag så hon känner klassen väl. Hon har de allra yngsta barnen, som är mellan fyra och sex år gamla. Nathalie är en fantastisk lärare, hon är så  bra med barnen!

Jag och Inger hade tagit med oss lite presenter från England, bland annat en bilderbok. Den läste vi för barnen, visserligen på engelska, men det blev en stor succé!

Det enda som var tråkigt med skolbesöket var att vi inte kunde kommunicera alls med barnen, även om vissa av dem pladdrade på som bara den på holländska i alla fall och hoppades att vi skulle förstå. Just det att inte kunna kommunicera med barnen var en väldigt bra erfarenhet, för man förstår precis hur ett barn känner sig i ett klassrum där alla andra talar ett språk han eller hon inte själv behärskar. En mycket givande upplevelse för en blivande lärare!

Efter skolbesöket hann vi hem till Nathalie en snabbis innan det bar av igen, ikväll skulle vi hem till en av de andra tjejerna, Jytte. Där hade de ordnat värsta holländska partyt för oss, med flaggor, ballonger, holländsk musik och typisk holländsk mat. Nathalies pojkvän Don’Ard var kvällens maskot, iklädd en orange dräkt. Kvällen var otroligt trevlig med god mat, trevligt sällskap och roliga lekar!

Torsdagen den 23:e mars: Trots att hela veckan var både rolig och spännande så var nog torsdagen den dagen som alla hade sett mest fram emot, en heldag i Amsterdam! Det tar bara 30 minuter med tåg från Leiden till Amsterdam, så det var ju perfekt! Vi började vår Amsterdam-dag med ett besök i Anne Franks hus, som numera är omgjort till museum. Det var väldigt rörande att vara där inne och se de två små rummen där Anne och hennes familj var gömda i två år under andra världskriget, innan de blev avslöjade. Vi såg den berömda bokhyllan som stod framför dörren in till gömstället, och flera av hennes dagböcker fanns inglasade i original. Anne Franks hus är definitivt någonting man inte får missa när man åker till Amsterdam!

Efter vårt besök där bar det i rask takt av mot en liten båt som tog oss på en tur genom Amsterdams alla kanaler. Det är så otroligt vackert i Amsterdam! Jag och Alex funderar på att flytta dit och bosätta oss i en av båtarna där längs med någon av kanalerna!

Efter vår lilla båttur gick vi vidare mot ett mycket suspekt museum, nämligen ett sexmuseum! Jag måste säga att det var inte så där väldigt spektakulärt, men är det någonstans man ska gå på ett sånt museum så är det väl i Amsterdam!?

Resten av eftermiddagen ägnade vi åt shopping. Det är bra att vara helt uttröttad redan när man börjar shoppingen, det blir mycket billigare då! ;-)

Efter shoppingen intog vi en helt okej middag på en mindre mysig sylta i centrala Amsterdam, men det var ju i alla fall hyfsat billigt! Nu hade det hunnit bli mörkt, och snart skulle vi få uppleva resans största chock; The Red Light District! Okej, det är klart att vi alla viste vad som finns i The Red Light, men det är först när man är där och ser det med egna ögon som man tror på det. Tjejerna står där i fönstrena i bikini och bjuder ut sig, de snyggare på den största gatan, de mindre snygga på tvärgatorna. När de röda gardinerna är fördragna betyder det att tjejen där inne har en kund. Jag har aldrig sett något liknande, det var chockerande!

För att fortsätta att uppleva Hollands mindre mysiga sida så besökte vi efter The Red Light District en så kallad Coffe Shop, det är där man kan köpa droger, om man vill. Det kändes ungefär som att komma in på ett vanligt café eller pub, men vetskapen om att folk sitter och röker mystiska saker där inne fick vissa av oss att ganska snabbt gå ut igen. Några i gruppen tyckte dock att det var rätt häftigt och inhandlade lite grann, inga namn nämnda, men vi andra visade starkt vårt avståndstagande. Sådan dubbelmoral, att vara blivande lärare och samtidigt köpa gräs, det går liksom inte ihop, men det får vara deras problem. Vi tror inte att det var någon som rökte något den kvällen, men vi befarar att några kanske förde med sig illegala grejer hit till England.. Vi var i alla fall tillbaka i Leiden runt klockan tio på kvällen, och vi hade då varit igång i nästan tolv timmar. Tanken var att vi alla senare på natten skulle gå ut på klubb tillsammans, men jag orkade bara inte, så jag stannade hemma och fick en lång natts god sömn i stället!

Fredagen den 24:e mars: Efter en välbehövlig sovmorgon var det idag dags att säga hej då till våra holländska vänner och bege oss tillbaka mot England igen.
Vi blev minst sagt nervösa när våra vänner som varit på utbyte på annat håll i Holland var försenade till båten! De hade fastnat på tåget på vägen dit, på grund av ett tåg framför dem som tydligen satt fast. Ja, jag säger då det, aldrig kan man lita på tågen! Men det ordnade sig till slut i alla fall, båten väntade in alla våra vänner, och en halvtimme försenade lämnade vi hamnen i Holland.
Resan gick bra och det var inte alls lika vingligt på båten nu som på ditresan, vilket var väldigt skönt.

Det var ett äventyr att få med oss all packning på alla tunnelbanor och tåg, men nu är vi hemma igen, och varken jag eller Alex kan säga annat än att den här veckan var helt SUPER. Vi har nu lärt oss en del om ytterligare en kultur, och inte minst en massa om oss själva och vår egen svenska kultur!

Puss och kram på er alla, jag saknar er! / Julia xx