Holland - Nyckelord

Här kommer några viktiga nyckelord från Hollandsresan:

 


Cyklar: ALLA cyklar i Holland, överallt, hela tiden. De är väldigt dåliga på att använda hjälm, men nästan alla använder faktiskt lyse.

 


Några holländska fraser: Ik bin Julia – Jag heter Julia. Dui – hej då. Echt lekker – väldigt god/läcker/bra.

 


Väderkvarnar: Som bekant så är Holland känt för alla sina väderkvarnar. Jag såg en och annan och var uppe i toppen på en!

 


Goudaost: Gouda är en annan stolthet som Holland har. Osten är god, och ganska billig.

 


Träskor: Jag köpte inga träskor i normal storlek, men det gjorde däremot Judith, gula och fina var de! Även träskor har väl hjälpt till att sätta Holland på kartan.

 


Coffe Shop: Var inte så pinsamt dum som jag och tro att en coffee shop är ett ställe där man sätter sig och dricker kaffe. Nej, det är här man köper drogerna. Vad får det lov att vara? En joint? En svamp? Eller kanske en muffins med suspekta saker inbakade? Tillsammans med The Red Light District är det coffee shoparna utgör den den mindre charmmiga sidan av Holland.

 


Orange: Visste ni varför Hollands fotbollsspelare har orangefärgade tröjor? Jo, för att en gång i tiden hette kungafamiljen Orange i efternamn!

 


Fotboll: På tal om fotboll så är det sporten nummer ett i Holland, dock inte så många steg före långfärdsskridskor.

 


Stropvafeln: Mmm, dessa goda kakor! Två våfflor som är sammansatta av en god karamellgoja. Mums!

 


Drops: I Holland är alla galna i så kallade ’Drops’. Det är en sorts lakrits, oftast söt, men finns också att få tag i i salt format.

 


Tulpaner: Hollands kanske största kännetecken, tulpanerna. Alla har dem i sina hem, de säljs i massor till turisterna, både i verkligt format och i diverse andra former, som pennor, av trä, plast, ja allt du kan tänka dig.

 


Choklad på frukostmackan: Det är otroligt populärt att äta olika former av choklad på sin frukostmacka i Holland. Det finns mindre, större, runda, en del liknar vårt strössel och även i krämigare form, typ Nutella.

 


Halva landet under havets yta:  Det är inte så konstigt att Holland är ett väldigt platt land, halva landet ligger ju under havets yta!

 

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej busamaja!
Holland var nice verkar det som... Jag 'r i London nu, just det! Jag fick ju ditt sms ig[r. Har inga pengar p[ mitt kort men så fort jag har fixat det så hör jag av mig. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback