Söndag kväll

Det är söndag kväll, och jag är dödstrött. Jag insåg just att holländskorna faktiskt anlände igår, men det känns som om de har varit här mycket längre än två dagar! Igår tog Judith och jag tåget till London Bridge, och sen vidare till Luton Airport, för att hämta de holländska tjejerna. Vid lunchtid var vi tillbaka i Woolwich. Judith har två tjejer boende hemma hos sig i Plumstead, och vi har en av tjejerna boende i vårt rum. På onsdag råkar det ju vara så att jag får besök från Sverige, så då får Nathalie, som bor i vårt rum, flytta till Ingers rum och bo där de två sista nätterna. Bara man pusslar lite, så går det ihop sig minsann! Den fjärde tjejen, Yvonne, bor hemma hos Kim, en annan tjej i vår grupp som också ska åka med oss till Holland, och vi tycker lite synd om den tjejen, eftersom Kim bor så långt bort, medan Judith bor bara fem minuter med buss från Woolwich. Kim har dessutom två döttrar, så det blir lite annorlunda för Yvonne. Men det verkar i alla fall som att Nathalie gillar att bo här på vårt rum, hon tyckte att det kändes precis som i en amerikansk high school film, med delat rum och te och glass tillsammans med de andra nere i matsalen på kvällen.

 

Igår gjorde vi inte så mycket, vi tog med tjejerna till Greenwich, vi tog en promenad, kollade in Cutty Sark och Greenwich Market. Det är verkligen intressant att träffa folk från ytterligare en kultur! Holland är ändå ganska nära, men trots det har de väldigt annorlunda syn på vissa saker. Till exempel det där med droger. Som vi redan vet så är det ju legalt med lätta droger i Holland. Judith blev lite lätt vit i ansiktet när Jytte, en av tjejerna som bor hos Judith, alltid har med sig en joint i väskan, ungefär som utifall att man skulle behöva den vid något tillfälle. I princip alla i Holland har testat marijuana, och många röker det regelbundet. Och det är inget konstigt för dem! De tycker inte att det är värre än att dricka alkohol. Vi tappade hakan allihopa när de berättade det för oss, med för dem är det helt naturligt. När vi åker till Holland ska de ta med oss till Amsterdam, visa oss The Red Light District och ta med oss till en så kallad ”coffee shop”, där man kan handla droger då alltså (nej Henrik jag kan inte köpa med några kilo till dig i födelsedagspresent, det är OLAGLIGT, vilket vi också försökte förklara för Jytte att det är att ta med sig sånt in i det här landet).

Vi hade en väldigt trevlig kväll i Greenwich, på en mysig restaurang, elva tjejer i alla möjliga olika åldrar, eftersom Kim också hade med sig sina flickor som är sex och tretton år gamla. Vi var framåt  kvällen väldigt trötta allihopa, så vi åkte hem ganska tidigt. Vi åt glass och drack te nere i matsalen och träffade några andra holländare, som Daniel och Patricia har hand om.

 

Idag var det sightseeing för hela slanten. Vi gav oss av in till London och klarade av några ”måsten”. Vi såg Big Ben och Westminster, sen vidare till Trafalgar Square och sedan Buckingham Palace. Vi tog oss vidare genom Hyde Park till Picadilly Cirkus, där vi intog vår lunch på ett mycket välkänt ställe, nämligen Mc Donald’s. Kim hade med sig sina flickor idag med, så det var de som fick bestämma vart vi skulle äta. Men det var bra, för det passar ju våra plånböcker, så kunde vi spendera mer pengar på shopping! Vi tog oss vidare i London, in i några souveniraffärer, där Alex inhandlade ett par urtjusiga guldstövlar! Ja, hon är allt en prinsessa, det är ju det jag har sagt, en partyprinsessa, så nu kan hon använda dem när hon ska ut och partaja! Vi tog oss vidare till Covent Garden. Om jag inte har sagt det innan så måste jag säga det nu; jag ÄLSKAR Covent Garden! Det är alltid underhållning där, marknad och mysiga små affärer. Jag och Alex kom också idag fram till att vi älskar London. Vi bara älskar det! Det är så underbart, och jag trodde inte det var möjligt, men jag börjar faktiskt känna mig hemma i London, jag hittar nästan till och med! Till vissa ställen åtminstone. Efter att vi hade spenderat en timma vid Covent Garden gick vi på ett snabbt besök till The Theatre Museum, eftersom Yvonne är otroligt intresserad av teater. Jag gillar gratismuseer! För då kan man bara gå in och ta en snabb kik om man inte har tid att stanna i flera timmar. Och det var precis vad vi gjorde. Efter det började vi alla bli ganska trötta i fötterna, och vi begav oss hemåt. Nu har vi precis sett till att vår gäst fått mat och så har vi druckit te, och nu är det väl strax sängdags, det är en lång dag i morgon. Då ska vi ta med dem till universitetet, visa dem runt, gå på välkomstmöte och ha workshops. Detta kommer nog att bli en riktigt rolig vecka, men jag tror att jag kommer att vara ganska så trött när den är över. Det tar lite på krafterna att ha någon boende hos sig som man inte känner så väl, ta hand om henne hela tiden och se till att allt går som det ska. Jag kan bli lite lätt knäpp av att inte få en enda sekund för mig själv på flera dagar! Jag antar att det blir först efter helgen som jag får lite lugn och ro, för på onsdag/torsdag kommer det ju en massa ohängda svenskar som har bjudit in sig själva, och då ska vi ju klämma in oss fyra personer på dessa 20 kvadrat! Nej, ärligt talat det ska bli skitskoj att ni kommer, mina vänner, det är kul att någon vill hälsa på mig! Vi ska ha så mycket kul! Lang kommer att vara helt lyrisk över att vara tillbaka i England, gå på Wetherspoons och äta, gå och shoppa på Primark, åka till Camden och kolla på alla punkare.. Ja, det ska bli toppen!

Nej, nu är det kudden nästa! Kram och god natt! /Julia x

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Henrik "The fourth Musketeer" Kylberg

Hej! (Kanske ett lätt "tjena" hade varit tuffare?)

Så här ofta borde du skriva hela tiden, det är alltid spännande att läsa om saker man inte förstår. Det där med alla människor och hur ni bor och så, jag fattar inte ett skit av det. Men det är roligt att du berättar hur och var alla bor, det gör att man får en större imaginär bild av hur allt är där nere, trots att den bilden är hyfsat konstig. Det är tur att inte jag är konstig i alla fall! Hurra för det!

Jag har inte kommenterat något på ett tag, så jag tänkte mest lämna ett litet spår för att visa att jag fortfarande är en trogen besökare av din blogg. Jag tror jag har listat ut varför det heter blogg också. Det måste vara en förkortning av "Berätta Lite Om Grejer du Gör". Så måste det väl vara?

När du kommer hem så måste du berätta hur Big Ben ser ut. Jag har varit i London, men jag såg aldrig den där klockan. Jag tror många har sett själva tornet, om inte i verkligheten så har väl många gjort det på bild eller i någon känd amerikansk film som av någon anledning utspelar sig i London trots att alla skådespelare talar med amerikansk accent. Men hur ding-dong-klockan ser ut har jag ingen aning om. Berätta gärna! Är det som man tror eller är det bara en sjukt stor högtalare som dingelidongar på utav bara helvete? Jag dör nästan av nyfikenhet!

Vad får dig att tro att jag skulle uppskatta illegala droger som eventuell födelsedagspresent? Jag är intresserad av ämnet främst i teoretisk form, det är ungefär som att beskylla en människa för att vara mördare bara för att han råkar vara en snutjävel. Han är bara intresserad av grova brott helt enkelt! Tänk på att man inte behöver vara pundare bara för att man ser ut som en! Tänk också på att alkohol är farligare än de lättaste illegala drogerna, alkohol är giftigt och förstör hjärnan på ett bra mycket värre sätt än cannabis. Det är trots det inget jag förespråkar, man ska givetvis leva ett liv format efter alla de normer som samhället (de korrupta söndermutade politikerna) har satt upp för oss. Låt Storebror styra ditt liv åt dig och kalla det frihet!

Annars har jag inte så mycket att berätta. Eller ja, jag kan ju lika gärna berätta lite om vad som händer i mitt liv när jag ändå håller på, du har ju ändå varit vänlig nog att dela med dig av din vardagsverklighet. Jag var ute och drack öl i fredags. Det var roligt. Jag har inte klippt mig på länge. Det var allt!

Hej då, stå på tå! (Tihi, vilket roligt rim! *fniss*)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback