St Patrick's day och guldbröllop.

Happy St Patrick's day! Idag klädde vi oss alla i grönt och åkte in till centrala Londons gator och torg för att fira den irländska högtiden St Patrick's day. Fråga mig inte vad det är man firar, för det har jag ingen aning om, men det är ju roligt att fira! Vi började vårt firande med ett besök på The National Gallery som ju ligger mitt på Trafalgar Square. Jag kan säga att sedan jag har börjat ha kurser i konst här på Greenwich Uni så har mitt intresse för konst ökat mycket! Vi såg så många vackra tavlor, Van Gogh, Monet, Cezanne, Michelangelo.. Ja och så en massa mindre kända som jag aldrig hört talas om innan. Jag fick definitivt en favorit, en Claude, helt underbar!

Efter ett par timmar var det dags att börja firandet på riksittplats, men den som söker skall finna och så gjorde även vi. Jag intog dagen till ära mitt livs första Guinness. Jag kan väl inte precis säga att det var gott, men jag fick i mig en hel pint. Det andra alternativet hade ju varit en irländsk whiskey, och det kändes inte så frestande.. Tja, det var ungefär så mycket vi firade, men det räckte, vi insöp atmosfären på denna lilla mysiga pub!

I morgon bär det av till Holland! På något konstigt sätt så känns det knappt som att jag ska åka, jag har inte förberett eller planerat någonting! Det behövs ju liksom inte, eftersom vi har en hel hög med holländskor där borta som kommer att ta hand om oss och som redan har utarbetat en plan för vår vistelse där. Det ska bli otroligt spännande att se Amsterdam och The Red Light. Tråkigt nog så har tulpanerna inte hunnit slå ut än.. Det ska också bli väldigt kul att få se deras universitet i Leiden och få följa med Nathalie till den skolan där hon gör sin praktik, hon är på en förskola där barnen är mellan 4-6 år gamla, så sött! Det enda som jag inte ser fram emot vad gäller resan är att vi ska åka tåg och båt dit, och det kommer ta oss tio timmar, med flyget hade det tagit en.. Hoppas att det är en stor båt och att det inte blåser..

Jag befinner mig nog inte längst upp på toppen längre, jag börjar nog ta vägen lite neråt nu, jag börjar få en mild form av hemlängtan. Men snart ska jag ju hem till Sverige och hälsa på. Är inte det lite konstigt egentligen, åka hem och hälsa på, och sen åka bort igen för att inte hälsa på.. Äsch, det blir så komplicerat i hjärnan så här sent på kvällen..

Ja, idag är det ju den 17:e mars, och här innebär det väl mest St Patrick's day. Men där hemma (hemma? vad ÄR det egentligen hemma?!) i Nässjö har den 17:e mars 2006 en mycket stor och viktig betydelse. Mormor och morfar firar guldbröllop! GRATTIS! Kan ni fatta, vara gifta i 50 år!? Kan man verkligen stå ut med en och samma person så många år i sträck? Ja, om det är den rätta så är det nog möjligt! Jag hoppas att jag också kommer att få fira guldbröllop. Det kanske blir någon gång runt 2060, vem vet?

Nej, om man skulle sova ett par timmar nu? Ha det bra nu alla trogna läsare, om en vecka är jag tillbaka med en fullständig rapport om Holland!

Puss och kräm (hallon) /Julia x

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hihi!
I övermorgon är jag i London (men inte du...), spännande som fan kan jag berätta. Min resa har hittills varit life changing på fler än ett sätt, men jag är glad över allt som har hänt. More is still to come though. Ses snart!

Kräm (blåbär) Jo

Postat av: Hanna

Hej hej! låter kul allt ni gör (som vanligt ;) ) hoppas det inte var vårt besök som orsakade din hemlängtan??
hursomhelst så ska du ju snart till gamla kära sverige igen och tro mig, då kommer du sakna london ;) massa kramar

2006-03-18 @ 15:27:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback