Svinigt!

Ja, asså idag mötte jag grisen igen. Alltså den som bor någonstans i närheten av Göran. När jag skulle gå och köpa färska frukostbullar i morse så mötte jag den svarta stora grisen och hans/hennes matte. Hur kan man gå ut med en stor svart gris i koppel?! Ja, som ni vet så skäller och hoppar inte en gris, men tror ni inte att den där fula grisen grymtade på mig? Vad ÄR det med mig och dessa djur? Ja, och på tal om djur så kan jag ju passa på att beklaga mig över att Görans nymfparakit börjar bli ALLDELES för tam! Den tar sig friheter hela tiden, som att sätta sig på mitt huvud och riva mig i hårbottnen med sina äckliga klor! Och sen sätter den sig också på Görans axel och biter honom i örsnibben! Sicken fågel! Men samtidigt känns det taskigt att tvinga honom att sitta i buren hela dagen bara för att jag tycker att den är äcklig.. Men huu, när den sätter sig på huvudet på mig ryser jag över hela kroppen. Jag tror att jag har lite tam-fågel-fobi..

Wihooooooo, det ÄR inte omöjligt för mig att åka som utbytesstudent till Tyskland nästa vår! Det är ju så att man bara får motta ett ERASMUS-stipendium en gång, och det gjorde ju jag när jag åkte till England förra våren, så nu trodde jag att det var kört med Tyskland nästa år.. Men det är det inte! Man kan ändå få en utbytesplats, bara det att man inte får stipendie-pengarna. Men ekonomiskt så klarar man ju sig ändå, eftersom man får studiestöd från CSN. Eventuellt blir det så att jag får ta ett studieuppehåll från Malmö Högskola och söka tyska 21-40p och 41-60p direkt till Lund, och sedan tillgodoräkna mig de poängen i min lärarexamen. Detta för att jag då blir lundastudent "på riktigt" och då har rätt till en av de utbytesplatserna som Lunds Universitet har. När studievägledaren sa att de hade utbyte med ett universitet i Berlin belv jag lite sugen på det, men sen rekommenderade hon ännu mer att välja att studera på en lite mindre ort, eftersom Berlin åker man ju ändå till förr eller senare och dessutom måste man själv ordna boende om man väljer Berlin. Hon rekommenderade Thübingen eller Greifswald. Jag blev lite sugen på Greifswald, för det ligger reltivt långt norrut i Tyskland, så att det är nära hem + att det är nära Berlin + att de gärna vill ha utbytesstudenter där, för det är inte så många som åker dit, och de tar tydligen väldigt väl hand om sina utbytessstudenter.. Nu måste jag bara ta reda på några detaljer till, sen tror jag att jag har en plan för våren 2008!


Tschüss!


/Joolz


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, grattis! så det innebär alltså att jag har en chans att få åka till Tyskland nästa vår? nice!

2007-02-17 @ 18:48:41
Postat av: Anna-Lena

Trevligt med Tyskland. Men har dem inga platser i Schweiz, så att vi kan åka skidor på helgerna? Läskig fågel, jag hade diskret "råkat" släppa ut den i det fria...kram

2007-02-19 @ 20:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback