Bundestag, för lite sömn och hembakat bröd

Helgen kom och gick i en rasande fart, och det blev alldeles för lite sova av. Igår ringde de från kontoret ungefär när klockan var 12 och medelade att tjejen som skulle kommit och bytt av mig klockan 16 hade blivit sjuk, och att de inte hade hittat någon ersättare. Det slutade med att jag jobbade dubbla pass igår, vilket i sig är helt okej att göra, det vara bara det att kombinationen ha sovit för lite + 16 timmars jobb inte var såååå uppiggande. Men jag gjorde ju en god insats + tjänade lite extra pengar som jag kan lägga på min nya DATOR som är på väg till mig nu via postorder! Tills slut fick jag nedlåta mig till att köpa en PC, eftersom Macarna är alldeles för dyra för en fattig (och snål) student. Men en Toshiba duger gott till mig, jag komemr att kunna använda Skype på den och följa de tyska nyhetssändningarna online, vilket är de största anledningarna till att jag behövde en ny dator. Så nu säljs min gamla trotjänare den turkosa iBooken på tradera.com. Jag kommer nog att fälla en tår eller två när vi måste skiljas åt.. Men gå gärna in och lägg ett bud på auktionen så att priset trissas upp! =)

Tjaaa, annars då? Jo, jag har nageltrång i båda stotårna och har bitit alldeles för mycket på tumnageln och pekfingernageln på höger hand, så jag är lite handikappad just nu. Annars mår jag völ bra. förutom sömnbristen då. Och förutom eksemet på halsen och i armvecken som ser läskigt ut och kliar. Och förutom mina nariga händer som  inte gillar vädret. Med andra ord så mår jag prima, och jag insåg idag hur glad jag är att jag inte är glutenintolrant, tex. Det visade sig att Annie, tjejen från Ljugby som jag hänger med i Lund, är det. Och det är nog ganska jobbigt. Så varför klaga, när man egentgen bara är bortskämd med att ha det så himla bra? och idag lös solen på mig oh humöret var på topp, TROTS sömnbristen. ja, livet är helt enkelt ganska så behagligt just nu.

Och idag var det dags för realia igen. Vi VET nu att Tyskland (die Bundesrepublik Deutschland) är en DEMOKRATI och ingen diktatur,  och även att det är en federalistisk stat med 16 B undesländer, som har visst självstyre. Vi vet också att den tyska motsvarigheten till Sveriges Riksdag kallas BUNDESTAG! Det tar sig, vill jag lova! Kul är det i alla fall, både själva innehållet (trots att samhällskunskap inte är min
största passion här i livet) och för stt jag inser att jag förstår nästan all av det som Ursula (läraren) säger! Tyska ÄR kul, kom inte och hävda något annat!

Sist men inte minst så har jag även bakat bröd idag! Det var längsen jag gjorde det! Gott blev det, som attan, och smidigt var det också! Tror att det ska vara nyttigt också, en massa olika mjölsorter var det i, och receptet hämtade jag från TV3:s "Du är vad du äter". Det doftar just nu ljuvligt av nybakat bröd i hela  lägenheten!

Nu ska jag ta igen lite av den förlorade sömnen för att sedan sätta tänderna i den tyska grammatiken -igen!!

Puss på er!

/Joolz

Kommentarer
Postat av: Ängeln

överambitiösa Quinna! ;-)

låter inte najs med nageltrång och allt det där men jag tror nog att det snart blir vår och sommar igen å då brukar det väl lösa sig av sig själv?

See ya sooooooooon

och du mac suger, det var ju det jag sa! ;-)

Postat av: Ängeln

jag tror inte pediestaler räknas som bra referenser... men kanske ska försöka...

jupp soon

2007-01-30 @ 16:45:53
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: Anna-Lena

Visst är det underbart att plugga tyska! Längtar efter min c-kurs, blir nog tyska trots allt. Kram

2007-01-30 @ 22:07:07
Postat av: Alex

Heeeej gumman!

tur! då kan vi skypa jue när du e bundesrepubliklandet o jag e nån annanstans! :-)

pusspuss

2007-01-31 @ 15:38:51
Postat av: Hanna

Sjælvklart ær jag Gud! (och nej, jag vet inte hur man ær ødmjuk... ;) )
Du vill bara inte erkænna att du egentligen anvænder ordet hela tiden ;)

Ja, mycket trevligt och vælbehøvligt att prata igår...kram

2007-02-01 @ 14:27:31
URL: http://madamebutterfly.blogg.se
Postat av: Arnlina

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2010-04-09 @ 09:16:16
URL: http://arnlina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback