Jetzt hat es begonnen..

Ja, i fredags var det introduktionsmöte för Tyska 1-20. Jag var minst sagt nervös, men det hade jag ju inte alls behövt vara. Det var dock lite suspekt, som alltid när man börjar en ny kurs. Närmare 30 studenter sitter i ett klassrum, och det är KNÄPPtyst. Man vågade ju knappt andas! I alla fall så flöt det på,med presentation av kursledare, yrkesvägledare, registrering, etc. Sen var det slut. Hej hopp. Jag kan tycka att det var lite synd att ingen "tog hand om oss" efter introduktionsmötet och visade oss runt i SoL-centrum och såg till att vi började lära känna varandra. Det slutade i alla fall med att jag pratade lite med en tjej som heter Ida, och vi tog bussen hem tillsammans, det var skönt att åtminstone ha pratat med någon!

Så i måndags var det första riktiga lektionen, realia, med en tysk lärare som verkar urgullig! Det var inga som helst problem att förstå vad hon sa på tyska, men steget från att förstå till att själv öppna käften och säga något är ganska stort. Turligt nog så förväntar hon sig nog inte att man ska prata så jättemycket under realia-lektionerna, utan mer ställa frågor och så, puh! Och så igår, då drog grammatiken igång! Visserligen är det mycket repetition från skolan (och det tackar vi för), men shit vilket tempo! "Nu har vi lärt oss det här" och så gick han vidare med nästa grej.

Även om det hittills känns väldigt överväldigande och nytt, så är det mycket spännande! Nu helt plötsligt slungas man in i en hel värld av tyska, där man förväntas läsa långa texter, i detalj förstå grammatiken och själv producera tyska. Jag måste se till att sträcka på ryggen och intala mig själv att jag KAN och att jag KOMMER ATT KLARA DET HÄR! Jag hoppas på att majoriteten i gruppen är ungefär på samma nivå som jag själv.. En positiv sak är i alla fall att jag har skaffat en "kompis", Annie, som jag hänger med. Hon är ett år yngre än mig och kommer från Ljungby, vi smålänningar måste ju hålla ihop mot alla Skåneaber, liksom!

Tja, annars har det väl inte hänt så mycket, förutom att vintern har kommit, vilket jag egentligen kan tycka är trevligt, men när det kommer så här sent så känner jag att det lika gärna hade kunnat få vara. Nu vill jag ha vår, och sen kommer sommaren! På tal om sommaren så har jag nu till 90% bestämt mig för att vara i Nässjö sommaren 2007. Nu gäller det bara att skaffa sig ett jobb också. Jag sökte härom dagen ett par jobb, bland annat som tågvärd på SJ, vilket jag hoppas att jag får! Annars får det bli inom vården, som jag också  tycker kunde vara roligt!

Well, nu ska jag sätta igång att läsa (och försöka förstå) om Bundestag, Bundesrad och en massa annat som har med Tysklands styre ett göra.

Ha det gott i snön, det har jag! (här hemma i Nässjö på kalfjället!)

Älskar er!

/Joolz

Kommentarer
Postat av: Ängeln

ny dator och skype. vad ska det sluta?! Adda mig sen. Angelmedhorn så kan vi ringa billigt. det uppskattas. ;-)

ja tankar är nog bra i lagom dos återigen och jag tror det är bra att man inte alltid vet om man gör fel eller inte. men en del, en del borde verkligen inse saker och ting...

2007-01-24 @ 10:42:54
Postat av: Sara

Klart att DU KLARAR DET! Det vet du gumman. Men förstår att du blev nervös och så. All lycka till dig på SOL-centrum. ¨Många kramar Sara

PS. Madame Butterfly, men på vilken bloggsida? DS.

2007-01-24 @ 10:58:28
Postat av: Hanna

Wiee! nu är du igång! kul kul! tror det kommer bli hur bra som helst...sen kan du ju få fräscha upp min tyska och jag kan lära dig danska...eller kanske inte... :)

Postat av: Anna-Lena

Julia, du kommer att klara tyskan perfekt! Vi kan ju övergå till att prata enbart tyska nu. Snart drar tyska b-grammatik igång, fy fan. Men vi ial:are slipper det teoretiska iallafall...Kram A-L

2007-01-24 @ 16:36:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback