Här följer en komplett uppdatering av den gågna helgen!

Onsdagen den 21 februari:

Helgen som gick var mycket spännande. Den började med att nästan sluta innan den ens börjat. Helgens spektakel började redan i onsdags kväll, då bussarna slutade gå p.g.a snöstormen, och jag blev kvar på jobbet i Bjärred över natten. Sov ganska kasst där på Görans soffa, men det fick ju gå för en natt.


Torsdagen den 22 februari:

Korkad som jag är så trodde jag ju att bussarna skulle gå som vanligt på torsdagsmorgonen, och min plan var att ta en buss kl. 07.26 och vara hemma i Arlöv till cirka kl. 8, då skulle jag hinna hem och duscha och äta frukost innan föreläsningen som skulle vara mellan 11.15 och 13. Det var vad jag trodde det. Men det kunde jag ju glömma. Det gick nämligen inga bussar på torsdagsmorgonen. Det blev till att traska tillbaka hem till Göran och följa utvecklingen på radion och via skanetrafiken.se. På skånetrafikens hemsida stod det då att bussarna skulle börja gå efter klockan 9. Så efter det traskade jag återigen mot Bjärred centrum för att hitta mig en buss..

 

Efter många om och men kom det en buss. Som gick in till Lund. Min tanke blev ju då att jaaaaa, jag tar mig in till Lund, för därifrån måste det ju sedan gå en buss till Arlöv, jag menar bussarna mellan Lund och Malmö borde de ju prioritera allra först! Men ack så fel jag hade.. Eller nja, bussarna mellan Lund och Malmö hade ju börjat gå lite smått, bara det att det var den som gick via motorvägen, och den stannar ju inte i Arlöv! Jag stod ett tag och väntade på busshållplatsen, tillsammans med ett annat gäng resenärer. Tror ni att det kom någon buss? Nähäj, nej. Någon sa något om att det skulle börja gå bussar efter kl. 12. Jag hade hört att tågen också skulle börja gå efter 12, så jag traskade upp mot stationen i stället. När jag började traska insåg jag att jag i princip inte längre kände mina fötter, de var iskalla! Uppe på stationen köpte jag i alla fall en kopp te och hoppades på att tågen snart skulle börja gå. Då kommer det trevliga beskedet att tågen inte kommer att börja gå förrän efter kl. 14! Jippi! Det kändes mer och mer som att jag aldrig skulle komma iväg på min efterlängtade Danmarksresa..


Jag gick ner till busshållplatsen igen i förhoppning om att det skulle komma en buss. Men det gjorde det inte. Då traskade jag återigen mot stationen, i färd med att ta en taxi hem till Arlöv, det började ju bli brådis nu! Men precis när jag kom till stationen i Lund så skulle det gå ett tåg! Jippi! Kvart över ett for tåget mot Arlöv.

 

Jag sprang hela vägen hem från stationen i Arlöv, humöret var minst sagt i botten. Jag hann hem och hest-packa min väska, fräsa lite åt min kära sambo och säga till Hanna på msn att jag äntligen hade kommit hem! Att hinna duscha och äta något kunde jag ju glömma, det var bara att rusa ner till stationen igen, hoppas på att det skulle gå ett tåg in till Malmö, och sedan hoppas på att det skulle gå ett tåg över bron mot Köpenhamn också. Och tro det eller ej, men det gjorde det! Wihooo!

 

 Väl i Köpenhamn hittade jag perrongen varifrån jag skulle ta tåget till Århus. Runt kl. 20.30, ca 45 minuter försenad, anlände jag till stationen i Århus, och gissa vem som stod där på perrongen och tog emot mig med öppna armar!? Jojjomännsan, Hanna! Genom snö och slask och ”gratis” buss tog vi oss hem till henne. Jag var mycket imponerad av hennes boende! Jag fick te och smörgås och kände att humöret började komma tillbaka igen! Det blev hyfsat tidig sänggång, eftersom Hanna skulle upp till skolan dagen därpå.

 

Fredagen den 23:e februari:

Tänk så det kan bli! Hannas lärare var insnöad och hennes lektioner på fredagen blev helt inställda! Hihi, det passade ju oss jättebra! Vi gav oss iväg mot Nordens största Bazar, som finns i Århus. Det låg i Århus ”getto” (som man inte får säga egentligen), men var mycket trevligt! Där strosade vi runt en stund, köpte två ton frukt och grönsaker och Hanna inhandlade sin nya bästa vän: Sverker (the waterpipe). Något så banalt som en snöstorm hindrar inte två starka quinnor som mig och Hanna att genomföra våra planer! Glada i hågen efter förmiddagens shopping traskade vi mot busshållplatsen. Men var i all värden höll bussen hus? Den hade nog åkt hem eller nåt.. Till slut frös vi så mycket om fötterna att vi började traska hemåt i stället. När vi hade gått nästan två busshållplatser så såg vi bussen komma bakom oss, och vi (och ett gäng andra som också hade tröttnat och börjat gå i stället) sprang genom drivor och vallar för att komma med bussen. Och det gjorde vi! Väl hemma i Hannas lilla lya så värmde vi oss om fötterna, proppade våra blöta skor fulla med tidningspapper och åt en god varm soppa till lunch.

 

Lite senare begav vi oss till den så kallade ”Fredagsbaren”. Det är alltså en bar som är öppen på fredagar. Den ligger strategiskt belägen i en källarlokal på högskolan. Ölen kostade 16 DKR och var kall och god! Jag hälsade på några av Hannas vänner, sen spelade vi lite biljard (my God, Hanna och jag är ungefär lika usla på det båda två), tog en öl till och insåg att vi började bli lite onyktra. På två öl?! Ja, det var sannerligen dags att bege sig hemåt och få lite ordentlig mat i magen!

 

Hemma i Hannas kök svängde vi snabbt och lätt ihop en god wok med alla våra fräscha grönsaker från Bazaren, och vips så var vi mätta och glada igen! Kvällen tillbringades inne på Hannas rum, med invigning av Sverker. Fatta vad mysigt det var att sitta och röka vattenpipa, dricka rödvin och filosofera lite om livets alla stora gåtor.. Vi gick till sängs hyfsat tidigt för att orka med morgondagens shopping och fest!

 

Lördagen den 24:e februari.

Efter en stärkande frukost trotsade vi ösregnet och tog bussen in till Århus centrum. Där gav vi efter en kort stund upp idén på att promenera runt i de smala, kullerstensbelagda gränderna, utan kände att den stora shoppinggatan var lättare att ta sig fram på, det var inte lika slaskigt där. Det blev lite shopping på Systrerne Grene, New Yorker och HoM, sen lunch på en mackeria. Sen hemåt igen för en liten siesta inför kvällens maskeradfest! Well, det blev inte så mycket av siestan, eftersom det var så mycket vi var tvungna att göra innan förfesten skulle dra igång! Kläder och smycken skulle provas, kreativa frisyrer skulle skapas och mat skulle tillagas. Hanna och jag hade väl ingen direkt tanke på att vara utklädda, men för att göra någonting så lät vi oss i alla fall inspireras av det glada 80-talet, med plastiga smycken, hästsvans på sned och glitterspray. Behöver jag säga att vi var sjuuuuukt snygga?!

 

Söta Olaia, Hannas granne, bjöd med oss till en förfest, och innan det hann vi även med en för-för-fest! Vi blev ett gäng tjejer som målade naglarna, drack rödvin och rökte Sverker! Det var MYCKET trevligt! Sedan bar det av mot den så kallade förfesten, som hölls nere i en källare i en annan byggnad på samma område som Hanna bor på. På övervåningen fanns det en liten bar, där det var fest. Hanna och jag gled mycket diskret in (utan att betala något inträde) med vår rödvinsbox i högsta hugg och frågade om de hade några glas till oss. När de inte hade det så blev det i stället till att köpa varsin drink i baren (för 10 DKR styck!), svepa den, och sen fylla på våra muggar med vårat medhavda rödvin. Hanna och jag slank in på toan för att fylla på våra glas till bredden. Behöver jag tala om att det var mycket hysteriskt?! Till slut blev det i alla fall dags att gå till den riktiga festen, som hölls på skolan. Tuuuuur att Hanna bor bara 5 minuters promenad från Höhskolan! =)


Oj, oj, oj vad folk hade varit ambitiösa med att klä ut sig! Där fanns allt från transvestiter till ballerinor. Ett liveband var det som spelade också! De var riktigt bra och körde en massa gamla godingar! Det blev en hel del dans under kvällen! En öl blev det också, minsann! Runt halv två började jag bli trött och redo att gå hem. Vi bestämde oss för att stanna en halvtimma till, och sen dra oss hemåt.. Mmm, vad skönt det var att dala ner på luftmadrassen och sjunka in i drömmarnas värld efter en hektisk dag!

 

Söndag den 25:e februari:

Tur att man inte drack så mycket igår, det gjorde att man inte hade någon baksmälla idag, utan bara kände sig lite trött. Det var dags att packa väskan och göra sig redo för återfärden mot Sverige. Framåt lunchtid tog vi bussen in till stan och gick till en mysig restaurang och åt brunch i flera timmar. Efter det blev det en liten promenad, och sen var det dags för mig att ta tåget till Köpenhamn. Ett par hektiska, sköna, härliga dagar i underbart sällskap är hur jag skulle vilja sammanfatta den här helgen! Sen att söndagen slutade med att jag tappade min plånbok på Köpenhamn H behöver vi ju inte nämna, det var ju bara en så tråkig avslutning på en fantastisk helg..

 

Här kommer mina tankar och funderingar om Danmark efter min korta vistelse där:

  • I Danmark hoppar man på bussen där bak och går av där fram – tvärt om mot här hemma alltså.
  • Danmark är landet där man litar på folk. Man har en bar i skolans källare, anordnar en stor fest på skolan och på bussen kan man åka utan att betala (självklart blir det böter om det blir en kontroll, men några sådana verkar det inte vara så ofta)
  • Danska är ett konstigt språk. Men det värsta är ändå siffrorna. Hallå, liksom hur tappad bakom en vagn får man bli? Nu har jag i alla fall lärt mig att halfjers betyder 50!
  • Det är DYRT i Danmark! Priserna i livsmedelsbutiken ligger över de svenska priserna, i DKR!
  • Danskarna är faktiskt inte fula – speciellt inte killarna.
  • I Danmark heter mjölk med 1,5% fetthalt laetmelk, den med 0,5% fetthalt heter minimelk och den med 0,1% fetthalt heter skummjölk. Tänka sig!
  • Danmark är landet där man kallar lunch för frokost!

Tack och hej, leverpastej!

/Joolz

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jiiiha. Fatta hur mycket vi hann med, helt hysteriskt. Med tanke på vædret speciellt...jag ær imponerad. Mest hysteriskt var det ændå från att vi kom hem från stan på lørdagen tills vi gick ut, før att inte tala om vinet på toan...nu kænner jag verkligen pressen på mig att uppdatera ;)

tack før en trevlig helg!

kram

Postat av: Ängeln

*asg* låter som en hård helg

Väder är aber och den jäveln som tåg din plånbok ska jag slå ner när jag åker över!

För övrigt är ni väl Quinnor! ;-)

2007-03-02 @ 10:44:20
Postat av: Alex

Hej gumman! Har du inte hört nåt om plånkan än? Bara en vecka kvar innan Becci kommer!!!!! jag har dock omtenta på lördagen.. men sånt är livet!
pussis

2007-03-02 @ 15:33:21
URL: http://Wulff.blogg.se
Postat av: Ängeln

jävligt skumt att allt blev understryket!

jag är i gnosjö till ons eller tors... kanske tors kväll men beror på hur seg jag är i huvudet ;-)

laddar inför lör då jag ska njuta av att vara i h-stad...
kramar

2007-03-04 @ 21:43:50
Postat av: Runargunn

I like your website. Good job.

2008-08-25 @ 14:24:57
URL: http://runargunn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback