Ikväll smäller det!

Ja, vem ska ta hem segern ikväll tro? Blir det favorittippade The Ark? Eller den andra favoriten Mums Mums Zelmerlöw? Eller ska en uppstickare som Marie Lindberg kunna vara med och fajtas om segern? Visst tycker jag väldigt mycket om The Arks låt, men jag tycker det är tråkigt när förhandsfavoriterna vinner.. Jag tycker helt klart att Maries "Trying to Recall" är den bästa låten, men det är ju igen schlager precis.. Jag börjar nästan gråta varenda gång jag lyssnar på den! Mest schlager i finalen tycker jag är Sanna Nielsens låt. Men den som lever får se vem som vinner. Jag ska bulla upp med godis och pop corn, och om Becci vill ska jag se till att hon får vara med om denna svenska tradition, schlager-finalen!

Igår gick jag upp klockan 05.00. Beccis plan skulle landa kl. 7.10 på Kastrup, och trogna vänner som vi är så åkte ju Alex och jag in till flygplatsen och mötte henne! Det blev ett kärt återseende! Det kändes så overkligt att träffas IRL igen! Vi har ju snackat en del på MSN sedan vi skiljdes åt i Woolwich, men att träffas på rikitgt igen var en helt underbar känsla! Det enda som är tråkigt är att vi saknar portugiserna, så klart.. Det blev en lång dag igår. Vi tog med Becci till Malmö Högskola, där hon skulle ha ett möte med den internationella koordinatorn. Där tog han hand om henne en stund, för de kunde inte komma intill på hennes boende förrän klockan 10. Så vi lämnade Becci till sitt öde där en stund. Jag och Alex gick hem till henne och åt frukost och tog en liten tupplur. Framåt klockan 11 gick vi bort till Celsiusgården, där Becci ska bo nu i två månader, och letade efter henne. Efter en stund kunde vi smita in genom ytterdörren, men sen var problemet att det var låst in till alla korridorer också. Men plötsligt, när vi var uppe på fjärde våningen, så stod hon bara där, Becci! Ett litet fint rum hade hon blivit tilldelad, men herregud, hon får betala 3000:- i månaden för de där få kvadratmetrarna! Efter ett par timmar behövde Becci en tupplur och Alex var tvungen att åka in till skolan, så jag åkte hem en sväng. På kvällen åkte jag in till Becci igen i Malmö och vi gick till Willys och handlade. Hon var förundrad över alla konstiga saker som vi har här. Hennes granne hade bjudit henne på nyponsoppa på eftermiddagen, vilket hon tyckte var jätteäckligt! ;-) Hon handlade lite, och tyckte det kände jättekonstigt att betala 50 "dollars" för lite bröd, mjölk och toalettpapper. "Why don't you just divide it by ten..?" Vad ska man säga? Jaaaa, den svenska kronan är rikitgt svag, men så är det bara.. Tyvärr så kunde inte Alex förgylla vår kväll med sitt sällskap, då hon hade blivit ännu sämre i sin förkylning..=( Becci och jag gick och köpte pizza och slötitade på TV resten av kvällen. Det var nog en lagom första dag för vår kära amerikanska. Idag ska jag visa henne Malmö City! Hon undrade vad för turistande man borde göra i Malmö..öhhhh? Jag vet ju ingenting om sånt.., men jag får väl som professionell guide ta reda på lite skojsiga saker hon kan hitta på!

Nu är det frukostdags!

/Joolz

Kommentarer
Postat av: Hanna

Låter som att ni har fullt upp! skoj skoj! själv blir det nog en lugn helg skulle jag tro...

Försöka höras mån eller tisdag kväll kanske?

kramar

2007-03-10 @ 18:51:58
Postat av: Henrik

Hej Julia. Javisst, jag vet vad du heter och allt. Det är ju något att hänga i julgranen. Jag ska passa på att fråga dig om just det uttrycket, jag har aldrig riktigt förstått mig på det. Jag har använt det en massa gånger, jag känner mig smart när jag säger saker som jag inte förstår. Om man exempelvis säger: "HV71 var inte mycket att hänga i julgranen idag", vad menar man då? Hur skulle man kunna hänga ett dåligt hockeylag som får stryk på bortaplan med god marginal men behöver sudden death för att vinna på hemmaplan i julgranen? Jag har funderat lite och det verkar som att man inte kan hänga dåliga saker i julgranen, men man brukar väl ändå hålla sig till hårda röda bollar, ståtliga stående ljus, män med tomteluvor och glittrande glitter? Fan vad julen är gay egentligen. Men nog om det!
Melodifestival alltså, det blev favorittippade The Ark fastän du inte gillar när favoriter vinner. Jag tänkte gå igenom festivalen lite kort, så att du vet precis vad jag tycker om spektaklet. Då slipper vi ju prata om det vid ett senare tillfälle! Hurra! Jag börjar väl från början och avslutar när jag har skrivit alldeles för mycket, om du snabbt vill veta exakt vad jag tyckte om finalen så är det bara att läsa listan som jag har planerat att lägga in lite senare. Jag hoppas att jag verkligen kommer göra det, annars blir det ganska pinsamt för mig. Jag roade mig med att göra en lista över de tio bidragen, från det bästa bidraget till det allra värsta. Mer om det senare alltså.
För det första måste jag väl säga att fel låt vann, även om jag tycker att den är riktigt bra. Den bästa låten är utan tvekan Magnus Ugglas låt, den är helt fantastisk tycker jag. Den var inte med i finalen, vilket endast kan förklaras med att svenska folket är helt dumma i huvudet. Jag röstade som fan på den låten när den var med på andra chansen. Jag ringde hela sju gånger innan jag fattade att det var reprisen jag tittade på. När jag sen ringde SVT för att få mina bortkastade pengar tillbaka sa de att de femtiotalet kronor jag hade spenderat skulle gå till någon slags förening som hjälper barn i nöd. Då blev jag riktigt jävla förbannad, skrek åt telefonisten att hon var en jävla Djurgårdare och slängde telefonen i väggen.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över att det inte var med en enda hårdrockslåt detta år, med tanke på att Lordi vann förra året så borde det ändå varit med någon. Sverige kanske är smartare än att tänka "den låten vann, då gör vi en liknande så kanske vi vinner nästa år", det är ju lite synd. Det har ändå varit en del riktigt bra låtar i årets uppsättning av skiten, Carola var ju inte med i år. Jag kom fram till att finalen bestod av åtta låtar som var bra, det fanns alltså lite smaskens att hämta i alla de låtarna även om vissa var bättre än andra. Två fullständiga skitlåtar var också med, låtar som jag hade skämts över att ha varit med och komponerat. En av dessa låtar var mycket sämre än den andra, den låt som återfinns på plats nummer tio i listan nedan. Jag äcklas fortfarande av den, trots att tävlingen är över sedan länge.
Hur kommer det sig då att jag sitter här en lördagkväll och tjötar melodifestival? Först hade jag tänkt att umgås med andra människor, men jag gjorde det igår. Någonstans måste man ändå dra gränsen. Sen satte jag mig här och började skriva lite texter till olika låtar, det blev så långdragigt att jag skulle gjort vad fan som helst bara för att ta en liten paus, så här är jag nu. Det kan vara så att jag skriver än mer innehållslös text än vad jag brukar göra, men det är alltså för att jag redan är vad man kan kalla "uppvärmd". Dessutom gillar jag verkligen melodifestivalen, så jag kan diskutera den hur länge som helst.
Det börjar bli dags för mig att skriva upp bidragen i festivalen i den ordning jag gillade dem bäst. Först tänkte jag bara säga att det var en del låtar som jag inte hade hört innan, till exempel så missade jag den deltävlingen som den låten jag tyckte var bäst var med i. Jag har efter programmet laddat hem en del av de låtar jag tyckte var bäst helt olagligt (om någon snutjävel läser detta kan jag väl lika gärna berätta att jag dödade Olof Palme också, för att dra uppmärksamheten ifrån den olagliga nedladdningen) och har redan hunnit lyssna en hel del på min favoritlåt. Den är ju för helvete helt jävla underbar! Här kommer då listan över låtarna, så kan jag fortsätta att diskutera det hela med mig själv efteråt. Det kan fan inte finnas en människa som fortfarande läser den här skiten.
1. Marie Lindberg - Trying to recall
2. Andreas Johnson - A little bit of love
3. Sarah Dawn Finer - I remember love
4. The Ark - The worrying kind
5. Sebastian - When the night comes falling
6. Tommy Nilsson - Jag tror på människan
7. Anna Book - Samba sambero
8. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
9. Sonja Aldén - För att du finns
10. Måns vafanhannuheteriefternamn - Cara mia
Det var min lista! Att tian på listan fick näst flest tittarröster har jag jävligt svårt att förstå, kanske har låten något som jag har missat. Allt jag hör är i alla fall monotont jävla oljud, det är inget jag föredrar. Jag tycker bättre om vacker musik, som lite härlig dödsmetall eller Cornelis.
Marie Lindberg var alltså en ny bekantskap för mig. Det var i och för sig inte en så bra början på hennes karriär, hon kommer aldrig kunna göra en låt som ens är hälften så bra som "Trying to recall". Jag saknar nästan ord för hur bra den låten var, även om det är ganska vanligt för mig att inte ha något att säga. Du måste ha den här låten, har du inte det så slänger jag in den på en av de skivor du ska få på din födelsedag. Säg till i så fall.
Det var inget direkt snack om att det var den bästa låten, men jag röstade ändå några fler gånger på Andreas. Hans låt var också mycket bra och är mer en sån låt som fastnar direkt, en sån låt behövs för att vinna en tävling i musik. Kan man förresten tävla i musik? Visst fan kan man det, vi gör det varje dag. Med "vi" menar jag bara mig själv, jag har små uppsättningar av musiktävlingar hemma varje dag. Children of Bodom vinner alla av någon anledning.
Det var alltså inget speciellt, det är bara kul med lite melodifestival. Jag har tyvärr råkat komma in i en skrivarperiod igen, det var ett tag sen. Du kanske känner till att jag har kommenterat mycket få av dina inlägg de senaste åren, förmodligen kommer jag kommentera ganska mycket den närmsta tiden. Det är inget jag kan rå för, jag styr inte mina fingrar. Hade jag gjort det hade jag använt ett bra mycket fulare språk när jag kommenterar, jag blir nästan lite arg på mig själv för att jag använder så få svordomar.
Just fan! Besök av Becci också! Jag vet inte vem det är, så jag har inget att säga om det. Det enda jag vet om USA är att det går pinsamt dåligt för Philadelphia i NHL, det är synd. De missade också Super Bowl, men det var ändå en mycket bra match trots att Eagles inte fick vara med och spela. Men vafan, är du proffesionell guide? Det har jag väldigt svårt att tro, därav min förvåning. Du är mycket bättre på andra saker, som att till exempel gå vilse nåt så in i helvete. Men jobbar du som guide så får du väl göra det.
Dags att knyta ihop den berömda säcken! Melodifestivalen är slut, det känns lite ledsamt även om den stora finalen är kvar. Surrection borde vara med nästa år, jag tror att vi skulle kunna göra succé. Vi har ju en uppsättning bra nya låtar att välja mellan, typ Nine Years eller Angels. Bra skit det där. Annars var det inget speciellt.
Henke

2007-03-11 @ 01:07:05
Postat av: Henrik igen

Det jag skrev ovan blev konstigt, inte riktigt som det brukar bli. När jag skickade det fick jag fram en sida där jag fick intyga att det inte var spam, jag kanske skrev för mycket. Det står att det bara är från "Henrik" också, jag skrev mycket mer än så där. Skit samma, det jag skrev ovan bör inte läsas ändå.

2007-03-11 @ 01:12:29
Postat av: Jigsaw World

Really interesting site, thank my friends, have advised.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback