Numera 22 år ung.

Jahopp, så hade det gått nästan två veckor sen jag skrev sist. Jag börjar bli riktigt dålig på att uppdatera min blogg. Igen. Jag som tyckte att jag hade blivit lite bättre på det.. *suck* Här kommer i alla fall en liten uppdatering om vad som har hänt i mitt liv den senaste tiden:

Först kanske jag ska ta och kommunicera lite med min bror igen. Det är så härligt med dina tre kilometer långa kommentarer som tar sisådär sjutton timmar att läsa och ännu längre tid tar det att förstå vad du egentligen menar, för att inte tala om hur lång tid det tar innan man har skrattat färdigt! Nåväl. Jag tycker faktiskt ändå lite synd om dig när HV71 spöade Brynäs. Du BRYR dig ju t.o.m om hockey. Själv tycker jag att ishockey är ungefär lika intressant som... säg, fågelskådning! (eller korsordslösning, bläää *blink blink Annie*) I riktigt roliga sporter tycker jag att man ska ha bollar och racketar! Det var illa att du mådde så dåligt efter Brynäs förlust, stackars lilla dig. Men jag har tänkt på en sak. Varför hejar du egentligen på Brynäs? Fick du bara för dig det en dag eller varför, egentligen?
Sen var det ju det här med fördrink. Att ta en fördrink är lite mer sofistikerat än att försupa. Försupa är kanske ändå det vi borde ha gjort , vårt sällskap var betydligt mer nyktert än alla andra på sittningen..
Just det, rubriken! Es ist Unser in die Luft. Det roliga här är ju att "unser" betyder vår, som i våran, alltså ett possesivt pronomen. Vår, som i årstiden heter ju "Frühling" på tyska. Det där med att bald kommt die Löwen und die Bären blev ju inget roligt med dig, eftersom att du har läst så mycket tyska att du vet att Löwe betyder lejon och att Bär betyder björn. Om man i stället tänker sig att man tror att Löwe betyder löv och Bär betyder bär, så blir ju det hela lite roligare.. Nåja, roligt skämt ändå väl?! =)
Musik, musik, musik! Tack, tack, tack för skivorna! De är ju jättebra. Fast de är nog ändå inte de bästa jag har fått av dig. Jag gillar särskilt Stora Rövardansen och The Mission! Men jag får lyssna in mig lite mer på dem tror jag! Blir det några nya skivor redan i påsk, mån tro?
Hoppas att du har det skönt uppe i fjällen nu med grabbarna. När du kommer hem förväntar jag mig en lång kommentar här i min blogg som förutom kommentarer till mitt inlägg också innehåller en recension av fjällen, såsom hur ölen, backarna, brudarna och After Skin var.

Sist jag skrev här i min blogg så var det dagen innan grammatik-tentan. Ni kanske undrar hur det gick? Då kan jag säga som så här: det gick MYCKET bra! Shit vad snabba de är med rättningarna i Lund. Redan i torsdags kunde jag konstatera att jag fick VG! Det bådar verkligen gott inför framtiden. För om ni inte redan förstod det så blir det svårare och svårare med tysk grammatik.. Nu på fredag är det dags för nästa tenta, nämligen i Realia. Ni kanske undrar varför jag sitter här och plitar blogg i stället för att plugga? Jo, det är så vi studenter fungerar. Vi gör allt UTOM att plugga när vi egentligen borde skippa allt annat och ENDAST plugga. Det är något psykologiskt med det där. Det är aldrig så rent och städat och nydiskat hemma hos en student som precis innan en tenta. Nåja, här är det inte så välstädat dock, då är det till och med roligare att plugga än att städa.. Så, som sagt, på fredag är det dags för Realia-tenta. Det är då vi ska kunna allt om Tyskland och dess styre och histora, och dessutom en del om Österrike och Schweiz. Asså herregud, vad är Schweiz för nåt land egentligen? Anna-Lena, jag vet att Schweiz ligger dig väldigt varmt om hjärtat, men maken till konstigt land får man ju leta efter! Landet har 7 miljoner invånare och är indelat i 26 Kantone ("delstater"). 26! I Tyskland finns det 16 Bundesländer, och där bor det betydligt fler människor. Inte nog med att Schweiz är indelat i 26 Einzelstaaten, man talar även fyra olika språk, så alla offentliga dokument måste översättas, och folket i landet förstår inte ens varandra.. Jag säger då det.. Till råga på detta så är landet så konstigt att här får minsan inte det största partiet bilda regering, utan det gör de fyra största partierna tillsammans. Någon statsminister/Bundeskansler har man inte, utan alla i regeringen får vara ordförande ett år var. Schweiz representerar en verklig demokrati, tycker de väl själva. Här sysslar man nämligen med direkt demokrati, med cirka fyra stycken folkomröstningar per år. Men det värsta med Schweiz är ändå att de kallar sin riksdag för Nationalrat och inte för Bundestag som de gör i Tyskland. Och det som kallas Bundesrat i Tyskland kallas Ständerat i Schweiz. Varför inte bara kalla det samma sak, liksom? Det hade varit lättare för mig att plugga in allting då.. *suck* Men wish me good luck inför tentan på fredag. Allt ska skrivas på tyska dessutom. Jag kommer att fira när den är över, om jag får reda på att jag har klarat den!

Förra veckan tillbringade jag onsdag-söndag hemma i Nässjö. Jag hade det mycket lugnt och skönt! Jag hann umgås ordentligt med hela familjen! På onsdagen blev jag firad av pappa och Ulla med god mat och vin, på torsdagen blev det mys med mamma och Micke, på fredagen blev det slappekväll nere hos mamma och Micke och på lördagen firades jag av mamma, Micke, mormor, morfar och Henrik. På fredagen hann jag med att träffa Johanna en sväng och följa med henne ut till stallet och rida. Det var MYCKET trevligt. Förbannade allergi. Någon enstaka gång är det faktiskt värt det. Men jag blev lite nuvig efter ridturen. Så länge jag inte riskerar mitt liv så kommer jag att fortsätta att följa med Johanna till stallet då och då. Cloe (hästen) var så himla snäll och jag red alldeles själv, Johanna höll inte ens i henne! =) Mitt mål med nästa lektion är att på egen hand få Cloe att trava med mig. Riktigt skoj var det minsann! Men jag kan försäkra er alla om att Nässjö står kvar där ni lämnade det, inte så mycket nytt där, inte.. Men hela vitsen med min Nässjö-vistelse var ju att gå till Norråsagården och presentera mig och få mitt schema. De som jobbar där var väldigt trevliga, så jag hoppas att det kommer att gå bra att jobba där i sommar! Jag litar på Annie som säger att det är skitkul att jobba inom vården! =) Nu har jag fått mitt schema med! Det blir 100% de första fyra veckorna och 82% de sista fyra veckorna. Det passar ju bra! Jag ska försöka att jobba ett par helger här nere i Skåne också, så att jag kan fortsätta att vara hos Göran varannan helg sen till hösten igen. Jag börjar inte jobba förrän efter midsommar, så jag får lite ledigt innan, gött!

Min 22:a födelsedag kom och gick i måndags. Jag började födelsedagen med ett härligt jympapass på Gerdahallen. Annie hade små födelsedagspresenter med sig, och jag fick exakt vad jag hade önskat mig; bra bläckpennor och svarta strumpor! På kvällen kom det en hel hög med kompisar hit och åt tacos. Det var en väldigt intressant blandning av människor. Alla hade med sig någon "partner", men ingen av "paren" kände egentligen varandra sen innan. Jag tycker att det blev väldigt lyckat dock! När man har en person som Erik, som inte kan hålla munnen stängd en enda sekund, så behöver man inte vara rädd för pinsamma tystnader. Jag fick en massa fina presenter också! Bland annat en mjölk-skummare, så att jag numera kan göra mina egna kaffe latte. Jag fick även fina ljuslyktor, te, ett skönhetskit och ett bonsai-träd! Hur ska jag lyckas hålla det vid liv nu då? Det är jäkligt coolt iaf! Som grädde på moset fick jag lite amerikansk mjölkchoklad och Macaroni & cheese av Becci. Det blev en mycket lyckad kväll i goda vänners lag, med god mat och lagom mycket vin! =)

Nej, nu är det väl dags att återgå till realian. Jag ska försöka at uppdatera lite oftare fån och med nu!

Chop, chop, chop. (det är SJUKT, jag har blivit helt Annie-fierad! ;-)

/Joolz

Kommentarer
Postat av: Hanna

Chop chop är ett synnerligen användbart ord om du frågar mig...inte för att du gör det, men ändå ;)

See you soon =)

Postat av: Ängeln

jag missade födelsedagen *skäms* tycker om dig en massa ändå bortsett från att det i min värld är alldeles för lite radbrytningar och space i din bloggtext

2007-03-28 @ 22:21:59
URL: http://angelmedhorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback