Underskatta inte ditt eget värde!

Varje fredag delar Morgonpasset i P3 ut ett ledord inför den stundande helgen. I fredags lät ledordet som följer: Underskatta inte ditt eget värde. Och så rätt de har! Jag har tänkt på det där ledordet rätt så mycket nu i några dagar och insett, att det är väldigt lätt att underskatta just sitt eget värde. I en värld av Jantelagar så tänker man att "..inte ska väl jag.." och "..nej men det är säkert någon annan som kan göra det här bättre än vad jag kan.." Men man ska ju inte tänka så! Man ska ju komma ihåg att jag är jag och du är du. Ingen annan kan göra just precis det som jag kan, och ingen kan heller göra exakt det som du kan. Visst finns det tusentals människor där ute som är duktigare än vad jag är på matte och historia, men även på engelska och näringslära, som annars är mina specialintressen. Men det är just min kombination, som gör mig unik, som ger mig ett eget, personligt värde, som ingen annan kan ersätta. Kombinationen av min personlighet, mina värderingar, min bakgrund och mina kunskaper. Det är JAG. Och ingen annan. Så varför jämför man sig hela tiden med andra, när man i slutändan aldrig kommer att kunna bli/vara någon annan än sig själv? Varför tänker man att det finns tusentals människor här i värlen som är bättre än vad jag är på tyska, och varför fokuserar jag inte i stället på det jag faktiskt KAN? Det där ledordet tål att tänkas på: Underskatta inte ditt eget värde.

Annars då? Well, inte mycket nytt här. Dagarna de kommer, och de går. Jag läser texter och försöker förstå. Jag pluggar grammatik och försöker banka in reglerna och undantagen. Jag har fryst mitt Friskis-kort i Malmö och köpt ett halvårskort på Gerdahallen i Lund i stället, så nu har jag kommit igång med träningen lite smått igen. Jag försöker planera våren med resor och annat, men det är inte lätt då två små söta portugiser inte hör av sig och säger vad de vill. Jag har tenta nästa fredag, det blir den första i tyska. Jag hoppas verkligen att det går vägen! Nu är det stenhårt plugg som gäller!

Det har sagts förut, men det tål att sägas igen: jag är så sjuuuukt glad över alla mina fantastiska vänner! Jag blev härom dagen återigen påmind om att vänskap inte är något man kan ta för givet, det handlar om att ge och ta; ungefär lika mycket. Jag trodde att jag uppfattades som en vän som gav ganska mycket. Men jag kanske bara trodde att det var så. Kanske tog jag mer än jag gav? Jag fick mig i alla fall en tankeställare och insåg hur viktigt det är med riktiga vänner!

Ohhhh, I'm soooooo excited!!! Becci anländer på fredag och jag tänker gå upp klockan halv sex på morgonen bara för att åka och möta henne på Kastrup! Det känns helt overkligt, att hon faktiskt kommer hit! Vi har så mycket catching up to do, så mycket att prata om, både gammalt och nytt, och så mycket att planera! Jag är helt inställd på att saker och ting inte kommer att kännas som/bli som det var i London, men oh så fantastiskt att få träffa Becci igen!

Nu mat och dryck för att förhoppningsvis bota huvudvärken!!

/Joolz

Kommentarer
Postat av: Ängeln

Vi uppskattar alltid oss själva för lite...

2007-03-07 @ 22:03:11
Postat av: Henrik "någon annan kanske kan skriva mitt namn bättre än mig" Kylberg

Hej! Jag tänkte att jag skulle slänga in en liten kommentar, detta är ändå ett mycket bra ämne. Du ska ha ett hjärtligt tack för att du tar upp just detta ämne, det kan inte kämpas nog för att få folk att tro att de faktiskt kan göra något utan att förstöra det hela. Jag kommer strax till det som du tog upp, men jag tänkte börja med en viktig sak som du glömde, nämligen andras inverkan på din självkänsla. Vem är till exempel jag att berätta för någon annan vad han eller hon inte kan göra? Varför inte i stället visa lite uppmuntran gentemot våra medmänniskor? Ser man exempelvis en människa som står på taket av ett flervåningshus och tvekar så ska man alltså skrika för allt vad man är värd: "du klarar det, hoppa din fega jävel, hoppa!".

Det här med egenvärde är ett märkligt ting. För visst är alla bra på något. Vissa är jättebra på ett fåtal saker, andra kanske är ganska duktiga inom flera områden. Vissa är riktigt jävla duktiga på en hel massa saker. Du kanske genast kom att tänka på mig när jag nämner människor som kan det mesta, men du får inte glömma att det faktiskt till och med finns saker som jag inte är så bra på. Jag kommer inte på något såhär på rak arm, men det finns säkert något. Se där! Jag är alltså inte så bra på att snabbt komma på exempel på saker som är nästintill obefintliga. Jag hoppas att du fattade det där, jag ger dig en minut att fundera på det.

Nu är minuten slut din snabbtänkte fisk! Jag vet inte varför jag kallade dig för fisk, ibland händer saker utan att jag kan förklara varför. Nej, nu håller jag på sådär och har helt fel inställning igen, jag klarar av det här om jag bara vill! Varför kallade jag dig för fisk? Kanske är det ditt stjärntecken? Visst är det så! Du kanske vill säga emot mig och påstå att du inte alls är en fisk, men vill du verkligen förstöra något så vackert som mitt värde? Jag tror inte att du vill att jag ska underskatta mitt eget värde, det vore förfärligt!

Det här med kombinationer tyckte jag var intressant, med intressant menar jag givetvis att jag fann det hela vara rent skitsnack. Tror du att jag går på vad fan som helst? Jag är värd mer än så! Jag tar ett exempel, helt taget ur luften. Jag har tappat bort en del saker i mitt liv, såsom nycklar, telefoner och plånböcker. Man kan säga att jag är överjävlig på att tappa bort saker, mest för att jag har en förmåga att på ett eller annat sätt få tillbaka allt jag tappar bort. Detta gör att jag är bättre än någon som kanske bara tappar bort en sak en gång och aldrig får tillbaka det. Visst, man kan säga att det är en unik kombination att tappa bort något värdefullt utan att någonsin få se det igen, men påstå inte att det på något sätt är bra. Detta var alltså ett exempel, liknelser med verkliga händelser och personer är helt och hållet slumpmässiga (förutom liknelsen med mig själv vilken uppenbarligen är sann).

Något som verkligen kan sabba ens värde är precis som du tog upp jämförelsen med andra. Du kommer med mycket bra tips måste jag säga, är man helt värdelös så är det bara att ge fan i att jämföra sig med andra så är man ju helt plötsligt bäst! Jag har fler tips att ge, exempelvis så kan det vara smart att försöka vara någon annan om denna någon är mycket bättre än vad man själv är. Det är ett litet pris att betala om man bara behöver ge upp allt man är och allt man står för, för att på så sätt kunna klättra ett steg upp i braighetsstegen (ja, braighetsstegen är ett ord och om du aldrig har hört det förut så har du väl dåligt ordförråd). Man kan speciellt försöka eftersträva att bli mer som personer som har ett bättre ordförråd än man själv har, blir man mer lik än bättre människa blir man en bättre människa själv.

Tack vare ditt härliga blogginlägg så tycker jag nu att jag är bättre på det mesta än vad jag tidigare tyckte, det var tydligen möjligt. Du är förmodligen väldigt glad och tacksam över alla de tips jag har bidragit med här, du kan ju i så fall kanske starta en hemsida som tillägnar mig all den tacksamhet som jag är värd. Tack ska du ha för att du förstärkte min självkänsla, det behövde jag verkligen! Jag hoppas att du kommer uppskatta all den tid jag kommer spendera på att berätta om hur bra jag är nästa gång vi ses. Annars hade jag som vanligt varit lite mer blyg och kanske lyft fram dig som den smartare av oss båda och uppmuntrat dig och det du är bra på. Inget mer sånt! Nu är det mitt värde jag ska ägna min fulla uppmärksamhet! Jag förstår nu att jag är värd väldigt mycket, minst tusen kronor!

Vad var det mer du skrev? Vänskap är bra. Det ligger lite i det, även om det är ganska smidigt att fixa. Det är bara att lära känna någon jävel och sen är vänskapen given. Viktigt är alltså att ta vänskap för givet, börjar man tvivla på vänskap så försvinner den snabbt! Skillnaden mellan syskonskap och vänskap är att man blir påtvingad syskonskap, på gott och ont. Vilken tur du har som fick en bror som är värd så mycket! Jag blir faktiskt lite avundsjuk på dig.

Annars hade jag inget speciellt att berätta. Spelningen på D-Bar gick förbannat jävla bra, tack för att du kom och visade mig ditt stöd. Nej just fan, du var ju inte där! Jag tänker inte det faktum att du sket i mig trycka ner mig, jag är har ett värde att tänka på! Det var i alla fall ett jävla ös, jag spelade inte fel en gång. Jag spelade fel bra många fler gånger än så, men som tur var publiken full av folk som inte förstår musik och alltså inte märkte något. Det finns tydligen många sådana människor, Magnus Uggla gick ju inte vidare till finalen i melodifestivalen. Folk är fan dumma i huvudet. Alla utan jag alltså, jag är bäst!

Nu jävlar är det hockey!
Brynäs!

2007-03-08 @ 15:44:38
Postat av: Alex

Jag vet iaf att du e himskans bra, ja helt alldeles underbar iaf! Många saker du är mkt bättre än mig på t.ex. att vara en sån där härligt balanserad kompis man alltid kan lita på! Att duktigt alltid maila portugiserna fast dom e så gräsligt beiga o aldrig svarar ordentligt! Men bäst måste nog vara det fantastiska du besiiter som alltid gör att människor runt dig också får känna sitt värde! Att vara med någon som är så bra som du är ibland väldigt skrämmande ( inget jag ofta erkänner men mer än massa gånger så har jag vart skraj för att jag inte är lika bra som dig på en himskans massa saker - nu är jag väldigt väldigt medveten om att jag absolut inte är lika bra som dig på en himskans massa saker ) Och det är i ditt sällskap helt ok! Jag söker lyckat tröst i att jag får va halvtaskiga Alex med dig! Inte många människor man kan va som man är och inte skämmas över det eller lura i folk att man är nåt annat (jag e annars väldigt bra på att lura folk - då naturligtvis inte på d där hemska sättet, utan bara lura i dom att jag e bara en bit bättre än vad de tror jag är) Det jag vill ha sagt är att om jag bara va hälften så bra på alla de saker du är bra på så hade jag varit riktigt stolt! Man skulle kunna säga att jag ser upp till dig - det gör ja! Jag skulle gärna va som du, men vi är människor och jag är inte som du och man kan aldrig bli som nånannan. man är den man är! Jag är förkyld o har massa snor i skallen så e lite vimsig idag men jag hoppas du förstår vad jag menar! Du e väldigt bra och jag älskar dig hur massa som helst! Jag tror aldrig jag träffat en vän som har gett mer än du! Både fysiskt och psykiskt! Nästan så man blir rädd att man inte ger nog själv, men så inser man att vi är olika och ger olika saker - och så måste det få va!

Jag är väldigt stolt över att kunna kalla dig en av mina närmaste vänner! Och är lycklig över att jag kan tala med dig om allt mellan himmel och jord!

Som vän hoppas jag att jag ger dig lika mycket som du ger mig - även om det är principiellt omöjligt!

Joolz - Du e grymme!

Tihi nu ska jag gå o torka näsan.. snart kommer becci! o vi ses ju strax efter sex imorgon bitti . yikes! I miss the old days!

Massa kärlek! - din alex

Postat av: Alex

Jag vet iaf att du e himskans bra, ja helt alldeles underbar iaf! Många saker du är mkt bättre än mig på t.ex. att vara en sån där härligt balanserad kompis man alltid kan lita på! Att duktigt alltid maila portugiserna fast dom e så gräsligt beiga o aldrig svarar ordentligt! Men bäst måste nog vara det fantastiska du besiiter som alltid gör att människor runt dig också får känna sitt värde! Att vara med någon som är så bra som du är ibland väldigt skrämmande ( inget jag ofta erkänner men mer än massa gånger så har jag vart skraj för att jag inte är lika bra som dig på en himskans massa saker - nu är jag väldigt väldigt medveten om att jag absolut inte är lika bra som dig på en himskans massa saker ) Och det är i ditt sällskap helt ok! Jag söker lyckat tröst i att jag får va halvtaskiga Alex med dig! Inte många människor man kan va som man är med och inte skämmas över det eller lura i folk att man är nåt annat (jag e annars väldigt bra på att lura folk - då naturligtvis inte på d där hemska sättet, utan bara lura i dom att jag e bara en bit bättre än vad de tror jag är) Det jag vill ha sagt är att om jag bara va hälften så bra på alla de saker du är bra på så hade jag varit riktigt stolt! Man skulle kunna säga att jag ser upp till dig - det gör ja! Jag skulle gärna va som du, men vi är människor och jag är inte som du och man kan aldrig bli som nånannan. man är den man är! Jag är förkyld o har massa snor i skallen så e lite vimsig idag men jag hoppas du förstår vad jag menar! Du e väldigt bra och jag älskar dig hur massa som helst! Jag tror aldrig jag träffat en vän som har gett mer än du! Både fysiskt och psykiskt! Nästan så man blir rädd att man inte ger nog själv, men så inser man att vi är olika och ger olika saker - och så måste det få va!

Jag är väldigt stolt över att kunna kalla dig en av mina närmaste vänner! Och är lycklig över att jag kan tala med dig om allt mellan himmel och jord!

Som vän hoppas jag att jag ger dig lika mycket som du ger mig - även om det är principiellt omöjligt!

Joolz - Du e grymme!

Tihi nu ska jag gå o torka näsan.. snart kommer becci! o vi ses ju strax efter sex imorgon bitti . yikes! I miss the old days!

Massa kärlek! - din alex

2007-03-08 @ 18:44:20
URL: http://Wulff.blogg.se
Postat av: Alex

d blev dubbelt.. sorry! :-P

2007-03-08 @ 18:44:43
URL: http://Wulff.blogg.se
Postat av: Hanna

Darling!
Efter att ha hämtat mig från skrattanfallet jag fick av din brors inlägg här ovan måste jag säga att det känns bra.
Men ja, man underskattar sig själv alldeles för ofta. Från och med nu slutar vi med det!
kramar

2007-03-08 @ 19:18:53
Postat av: Maxfatima

Great site

2010-01-14 @ 14:38:37
URL: http://maxfatima.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback