S¡esta!

Nu är det sannerligen dags att det kommer en uppdatering av den gångna helgen! Den började ju med en tenta i torsdags morse. Ja, vad ska jag säga? Vi pratar inte om det.. Den var jobbig och svår, och jag tänker varje dag att hoppas, hoppas, HOPPAS att jag klarade den! Det kan faktiskt ha gått hur som helst, känns som att det kan bli alltifrån U till VG i betyg. Och det känns som ett orosmoment att jag inte ens kan känna ungefär hur det gick.. Nu är det dock bara till att vänta på resultatet..

På torsdagseftermiddagen skulle det STORA äventyret dra igång! Skulle jag visa mig vara en festival-människa eller inte? Ja, det skulle jag inom några dagar ha svaret på! Efter en halvtimma på tåget hoppade jag och Annie av tåget i Hässleholm med X antal kilon i våra väskor. Som tur var gick det en buss från centralen som stannade ute på gatan inte alltför långt från gamla T4-området, där festivalen skulle äga rum. Vi såg fler ungdomar med fullpackade backpacks, och vi följde så att säga strömmen, och ja, vi hittade fram till campingen! Utan att från början veta om det så valde Annie och jag den lugnare delen av campingen - vilket vi var väldigt glada över i efterhand! Annie smäckte upp tältet på 2 sekunder, och jag hann inte ens fundera på hur man egentligen sätter upp ett tält. Jag kämpade en stund med att blåsa upp min luftbädd, och vips, så hade vi oss ett komfortabelt hem! Tältet var i mini-storlek, men det räckte gott åt oss! Egentligen så spenderar man ju inte så många timmar i tältet. När vi hade gjort oss lite hemmastadda bestämde vi oss för att ta en promenad ner på stan, där vi hittade en kebaberia som vi kunde äta middag på. Eftersom vi båda hade varit uppe tidigt och kämpat hårt med vår tenta så var vi väldigt trötta och gick och la oss relativt tidigt. Än så länge var läget ganska så lugnt på campingen. Dock kom Annie och jag fram till att vi antagligen var äldst av alla på hela festivalen..

Fredag morgon. Solen skiner, tältet känns som en bastu! Tänk vad alla ungdomar blev morgonpigga helt plötsligt?! Jag hade ju sagt innan vi åkte att jag nog skulle behöva duscha varje dag på festivalen, men Annie ansåg mig vara så snygg att det inte behövdes. Så jag tänkte att va fan, är man på festival så ska det väl synas också? Och kännas (på lukten). Så jag struntade i att duscha och hyllade i stället uppfinnandet av våtservetten! Frukost intogs i solskenet utanför vårt tält, och sen blev det ett par parti Yatzy. Jag fick faktiskt vinna en gång.

Jag undrar hur mycket Netto i Hässleholm tjänade denna helg? Detta var nämligen den livsmedelsbutik som låg närmast campingen, och som så många andra festivalare så gick vi dit för att handla lite ätbart. Vi intog en underbar lunch i skuggan utanför festivalområdet, med lite vin, skinka och potatissallad! Och bäst som vi satt där så kom en reporter från Kristianstadbladet och ville prata lite med oss. Självklart ställde vi upp! Tyvärr fattade inte den där lilla söta reportern att jag faktiskt heter Kylberg, inte Kilberg, men det är smällar man får ta här i livet. Artikeln finns i alla fall på Kristianstadbladets nätupplaga, där både jag och Annie nämns varsin gång.

Klockan 14.15 på fredagen inleddes festivalen med Malmös bästa liveband "The Animal Five". Ja, de ÄR verkligen bra live!!! Sångaren är helt galen och jag och Annie undrar om han inte går på något konstigt medel, men kanske är det bara så att han går igång så sjukt mycket på att spela live! En helt underbar konsert med en massa ös, skrik, hopp och sång! Ja, jag vill nästan säga att festivalen inleddes med dess höjdpunkt!

Efter denna superbraiga inledning följde lite soft musik i form av Asha Ali. Vi satt ner i gräset och gungade med. Härlig röst hon har, den tjejen! Efter Asha kom ännu en av festivalens höjdpunkter: Detektivbyrån! Denna grupp är helt fantastisk! De är orginella, professionella, ödmjuka och gör verkligen sin egen grej! Instrumental musik med mycket dragspel och xylofon. Riktigt nice och jag tror att jag blev lite kär!

Efter fantastiska Detektivbyrån var det dags för en av Annies favoriter. Jag kallar det inte musik, utan ljud. Det var faktiskt väldigt bra ändå, måste jag säga. Slagsmålsklubben fick hela publiken att gunga, och jag kunde ju inte annat än att dansa med! Men jag kan ändå inte gå så långt som att kalla det för musik. När man spelar musik har man instrument, inte datorer och knappar.. Men härligt var det i vilket fall som helst!

Efter Slagsmålsklubben chillade vi ner lite med Tingsek och sen Juvelen. Båda var väl okej, men inga hallelujah moments precis. Kvällens sista konsert blev Melody Club, och de var verkligen bra live! De har ju hur många hitlåtar som helst som man kunde sjunga med till och även denna konsert ledde till en del dans! Trötta med nöjda återvände Annie och jag till campingen för att krypa till kojs. Troligen var vi först på hela campingen med att insomna.

På lördagsmorgonen hade vi inte lika gott om plats utanför vårt tält längre. Vi hade visst fått grannar som placerat sig ett par decimeter från vårt tält. Men är man på festival får man räkna med det! Jag är bara så glad att vi fick behålla alla våra grejer och att varken Annie eller jag mådde dåligt. Jag kan berätta att det var nog en och annan som mådde mindre bra. Jag fattar inte varför man ska supa så hejdlöst, då orkar man ju inte gå på alla konserter!!

Även denna dag intog vi lite picknick-lunch i det gröna utanför festivalområdet. Tyvärr behövde vi denna dag inte söka skugga, eftersom molnen var ganska täta. Men det kom inte mer än ett par skurar, så det är vi glada över!

Lördagens första konsert var The Plan. Den var helt okej, men knappast någon höjdpunkt. Efter det hann vi lyssna på Neverstores sista låtar, och wow, vilket band! Synd att jag inte visste innan hur bra de är, då hade jag skippat The Plan och kollat på hela Neverstore-konserten i stället! Efter det följde konserter med Molotov Jive och sen The Concretes, som båda var helt okej att sitta och slappa till. Efter det följde en av Annies favoriter, Shout Out Louds, som drog mycket folk. Efter det var det dags för mig att få ett hallelujah moment: The Moonbabies. Wow, vilket fantastiskt band! De var ju asbra, men det var nästan inget folk alls på konserten, som jag tyckte var lite tråkigt. Jag hade aldrig varken hört några låtar eller ens hört talas om bandet innan festivalen, men där fick jag mig en härlig upptäckt! Efter konserten blev både en skiva och en tröja inhandlat! =)

Härnäst följde en konsert som drog desto mer publik: Peps Blodsband. Mohahahaha, Annie och jag beundrar verkligen Peps texter. För att ta ett exempel: "Noll och noll och noll är noll, två och två är fyra, fyra och fyra är åtta.." För att inte tala om följande textrad: "Ge mig ett stort träd och en liten såg".. Men det var faktiskt väldigt skön musik och vi gungade med, precis som resten av publiken.

Efter Peps-konserten följde Miss Li, som var en riktig höjdare! Sen hann vi med ett par låtar med Mustasch, lite Ed Harcourt och Kristofer Åström med band. Sist ut på lördagen var Sahara Hotnights. Jag trodde att de skulle vara bättre, men å andra sidan så har jag inte hört så mycket av dem, så jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig egentligen. Även denna kväll var vi trötta men nöjda när vi återvände till vårt tält.

Efter tre timmars sömn stapplade vi upp och plockade ihop våra grejer. Utan att ha duschat en endaste gång började jag och Annie att traska mot Hässlehoml C för att ta första tåget mot Lund. Behöver jag säga att det var skönt att duscha och krypa ner i sin egen säng på söndagsmorgonen?

Så, JA, visst är jag en festival-människa! Men jag skulle aldrig åka på festival bara för att göra det. Då ska det finnas en massa bra band att lyssna på, som det fanns på S¡esta! , och jag tror att jag även i framtiden bara kommer att åka med folk som verkligen är där för musiken. Jag tror inte att jag skulle palla att åka med någon som åker på festival mest för festandets skull.. S¡esta! var en underbar festival, och jag hoppas att det kommer att bli tradition att åka dit!

Tack och hej!

Joolz

Kommentarer
Postat av: Mr. Kowalski

Miss Li var bäst på hela festivalen... ja, troligtvis årets konsert. Hon borde dock ha spelat på största scenen. Teddybears kunde spelat där inne...

Postat av: Charlie

Att duscha är överskattat.

2007-05-29 @ 18:30:07
URL: http://charliegoeswild.blogg.se
Postat av: Hanna

Låter som att det var lyckat! blir lite sugen på att åka på festival, men precis som du skriver så ska det ju vara med rätt människor...

2007-05-30 @ 14:15:25
URL: http://madamebutterfly.blogg.se
Postat av: Ängelmedhorn

ja inte åker jag på festival, betalar en massa pengar för att supa, det är ngt jag kan göra hemma.
festival är najs men tant vägrar tält faktiskt
Nästa år Borlänge
hmm den där Gbg-grejen var jävligt dyr måste jag säga men ska ta mig en titt. verkade mest jobbigt om det är spelningar på en massa klubbar. en himla massa springade.

2007-06-01 @ 10:05:03
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: Ängelmedhorn

hmm ok de ska vara i slottsparken... klubbarna verkar ingå på köpet. då blev det ju genast ngt mer intressant. återstår då priset som verkligen är ett överpris i mitt tycke med tanke på att det är 2 dagar...

2007-06-01 @ 10:07:17
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: Ängelmedhorn

korrigerar: slottskogen =)

2007-06-01 @ 10:08:57
URL: http://angelmedhorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback