GI-metoden, fas 1

Löjligt, kanske ni tycker nu. Metoder hit och dit, det funkar ju aldrig! Det enda som funkar det är att förbruka mer kalorier än man får i sig, motionera mera, skära ner på portionerna, sluta äta kakor och godis och minska på alkoholen. MEN HALLÅ, det har jag gjort, hela förbannade hösten, men det händer ju ingenting och då blir jag gaaaaaalen! När en gottegris som jag faktiskt lyckas minimera godisätandet till en dag i veckan, skippar allt vad fika heter, går ut och promenerar 60 minuter varje morgon, går och simmar varje vecka, nästan inte dricker någon alkohol och minskar ner på portionerna så förväntar jag mig resultat. Annars kan jag ju lika bra fortsätta skåpäta kakor och godis och ligga i soffan och jäsa. Om det ändå inte gör någon skillnad, menar jag.

Nähä, tänkte jag, här måste vi testa något nytt! Jag har fått för mig att det är kolhydraterna som är boven i dramat och misstänker även att jag har dålig insulinkänslighet, vilket i så fall gör att min kropp måste producera mer insulin för att hålla blodsockret i schack, vilket i sin tur leder till viktökning/utebliven viktminskning, eftersom insulin är ett fettbildande hormon. Det finns ju ett antal studier som pekar på att det mest hälsosamma är att äta ganska mycket fett, i form av fleromättade fetter från olja, nötter, avokado, frön pch oliver, mycket proteiner från bönor, mjölk, ost (kött och fisk, om man nu föredrar att äta likdelar), frön och ägg och en del kolhydrater som tar lång tid på sig att brytas ner i magsäcken (kolhydrater med lågt GI). Så jag tänkte att fasen, nu vill jag ha resultat, så varför inte testa!?

Jag satte tänderna i Ola Lauritzsons bok GI i praktiken och gav det en chans. Så nu befinner jag mig i fas 1, som är som en slags rivstart, som ger snabb viktminskning för att hålla motivationen uppe. Sen måste det sägas att GI-metoden egentligen inte är någon metod, utan en livsstil som man borde leva efter året runt, livet ut. Seciellt bra är den för diabetiker och för att förebygga diabetes och andra hjärt/kärlsjukdomar. Nåväl. Fas ett innebär att man under cirka två veckors tid försätter sin kropp i s.k. ketos. Man äter under den här tiden minimalt med kolhydrater för att låta kroppen använda/förbänna fettet som redan finns i kroppen som energi. Viktigt att komma ihåg är dock att man inte ska vara i fas 1 alltför länge, eftersom kolhydrater (med lågt GI) är viktigt för kroppen, speciellt hjärnan.

Den gågna veckan har jag alltså knappt ätit någon pasta, potatis, ris, bröd, kakor, snacks eller godis. Förutom att jag fuskat ett par gånger då nöden inte har någon lag. T.ex när man som assistent är med på ett 70-årskalas så känns det inte som om det passar sig att tacka nej till prinsesstårtan för att man går på GI-diet. Det är också väldigt svårt att äta ute utan att få i sig kolhydrater, men fullkornspasta var väl ändå ok, tyckte jag i går när vi skulle äta något mellan karusellerna på Tivoli. Jag kan säga att jag inte har saknat kolhydraterna lika mycket som jag trodde att jag skulle göra! Aubergine är min nya grej, så den har fått ersätta både pasta och potatis! Det positiva är att man under fas 1 får äta obegränsat med (nyttigt) fett, grönsaker och protein, så man behöver aldrig vara hungrig.

Resultatet? När jag vägde mig i fredags hade jag gått ner 1,6 kg den första veckan! Det ger mig motivation till att fortsätta leva sunt och envist promenera de där 60 minuterna före frukost varenda morgon. Nu är det ju i och för sig snart jul, och det brukar ju inte precis innebära att man går ner i vikt, men jag tror att min vegetariska mat är betydligt bättre än allt mättat fett man får i sig av alla korvar, köttbullar, sylta osv. Den största boven i julmaten är nog godiset och chokladen, annars är nog min vegetariska julmat ganska GI-vänlig. Jag tror att jag går in i fas 2 sen efter jul, då det gäller att långsamt återinföra kolhydrater med lågt GI i kosten, samtidigt som man minskar på fettintaget och börjar träna mer intensivt (under fas ett ska man endast träna lågintensivt, eftersom kroppen kräver kolhydrater för att orka träna hårt).

Jag inser att man inte kan följa en sån här diet till punkt och pricka hela tiden, särskilt inte under högtider och när man är bortbjuden/ska gå ut och äta. Men om det  här funkar för mig så känns det helt klart värt att ha detta som en grund i min livsstil och jag tror att jag kan avstå vitt bröd, potatismos, snabbmakaroner, kakor, godis och pommes - i alla fall för det mesta. Sen kan man ju då och då bli otroligt sugen på något speciellt, och då ska man ju så klart unna sig det, för att förbjuda sig allt man tycker är gott kan aldrig ge något bra resultat. Som i går så satt det en kille på tåget och åt en snickers och jag kände hur jag nästan dreglade och VILLE HA! Men nej, inte under fas 1. Kanske under fas 2 att jag unnar mig en snickers. Den har faktiskt (med hälp av jordnötterna) ett riktigt lågt GI, även om det kanske med tanke på socker och fettinnehållet inte kan klassas som hälsokost. Ja, nu återstår det att se om jag kommer att hitta brudformen tills i maj. To be continued in this blog, så att säga.

Lev väl och glöm inte att jag älskar er där ute, vänner och familj!

Joolz

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Ska vi försöka att springa runt sjön i jul? Sista veckan med träning nu och sen drar det inte igång förräns v.3 igen, så jag behöver komma ut och röra lite på mig. Lycka till med GI-metoden! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback