En 50-åring. Och ett BRUDPAR!

I går styrde vi kosan mot Båstad. Mamma fyllde 50 år i torsdags och ett sådant jubileum ska man ju se till att fira ordentligt! Sagt och gjort så blev hela familjen bjuden till Pensionat Enehall i Båstad. Att det blev just Enehall är för att mammas kusin jobbar där och vi har varit där en och annan gång förut och det brukar alltid vara så fint och bra och god mat.

Mitt på dagen anlände jag, Mattias och Pontus i Båstad och vi blev varmt mottagna av mor och Micke vid stationen. Den korta promenaden till Enehall var uppfriskande, solen sken, våren kändes i luften och dagen var bara helt perfekt. Uppe i mamma och Mickes svit fick vi lunchmacka och öl och lite annat gott och satt och snackade lite skit. Framemot klockan halv tre var det fri lek en stund framöver, då man kunde duscha, sova, fixa i ordning sig eller vad man nu ville. Klockan fyra skulle vi vara ombytta och klara och infinna oss på nedervåningen för att inta snittar och champagne.

Under denna "paus" bad jag Henrik att skriva ihop någon liten dikt/text som vi kunde skriva på kortet från honom och mig, och inom tio minuter kom han på en alldeles genial text. Jag sitter inne i Pontus och Henriks rum och skriver rent texten på kortet. Micke tittar över från deras balkong och levererar hårfön och mormor och morfars kamera. Pontus hade frågat om han kunde komma in till mamma och Mickes rum för att föna håret, men nej, se det gick inte för att mamma och Micke skulle gå ner lite tidigare för att "hjälpa till med dukningen".


Klockan fyra var alla utom mamma och Micke samlade och vi började undra vart de var någonstans. Henrik: "Är det ingen som har sett till kärringen"? En av de anställda på Enehall säger till oss att gå vi kan gå in i rummet intill (där vi ska dricka champagne och äta snittar) och sätta oss så länge. Därinne är det fint uppdukat med skumpa kyld i en hink, snittar ligger framdukade och i silverljusstakar brinner levande ljus. På ett bord i andra sidan rummet är det helt dukat i vitt och mitt på bordet står det ett vackert blomsterarrangemang i rött. Vi ställer födelsedagspresenterna där på bordet och mormor anmärker på att det nästan ser ut som kondoleans med blomsterarrangemanget och silverljusstakarna. Någon minut senare kommer en okänd kvinna in i rummet och säger glatt: "Ja, här kommer jag som en oinbjuden gäst" och börjar ta alla i hand. Jag känner mig lite förvirrad. Vad är det här? Vad gör hon här? Mormor fattar fortfarande ingenting och blandar ihop den här kvinnan, Margareta, med kvinnan som grundade Enehall, även om hon tyckte att det var lite märkligt att hon var där. Men nu börjar det gå upp ett ljus för mig. Den här damen ser ut att vara här i ett ärende. Ett mycket viktigt ärende. Och en liten stund senare kommer mamma och Micke intågande, stiliga som få. Micke i en kritstreckrandig, grå kostym, med en röd ros på bröstet. Vid sin sida har han min mamma, i en helt underbart söt, grå-silvrig klänning och en otroligt vacker brudbukett som matchar arrangemanget på bordet. Mormor fattar vad som är på gång och tårarna börjar spruta. Hon tar morfar i armen och säger" "De tänker gifta sig". Tårarna börjar forsa på morfar. Henrik utbrister: "Lägg av!" Tårarna börjar rinna på mig med och jag fumlar och försöker få upp kameran så fort som möjligt. Och så börjar vigseln. Mamma och Micke lovar att älska varandra resten av livet och som symbol för det får mamma en otroligt vacker ring. Vigselförrättaren läser något ur en roman, om det framtida gemensamma livet. Vackra ord var det, men tyvärr var jag i det läget mycket uppspelt, så jag minns inte riktigt vd hon sa. Sen var det klart. Och vi fick gratta och krama och skratta och gråta och känna oss lite dumma. Ingen av oss hade anat det allra minsta i förväg. Nu i efterhand när man tänker på det så är det ju glasklart. Vad då hjälpa till med dukningen? Bah! Och vad då prick klockan fyra? I vår familj brukar man aldrig behöva vara på pricken punktlig, utan vi brukar alltid ta det lite som det blir. Men nu i efterhand är det lätt att se alla tecken. Men det var ju själva tanken, att vi inte skulle ana eller fatta. Det var det som var hela grejen. De ville inte att vi skulle stressa upp oss och hitta bröllopspresenter osv osv.

 

Men oj vad roligt det var att få vara med! Helt oväntat befann man sig mitt i ett bröllop och plötsligt fanns det så otroligt mycket att fira! Dagen fortskred i alla fall precis som planerat, fastän vi alla nog var lite chokade resten av kvällen. Snittarna och champagnen var fantastiska. Middagen var underbar. Ja, hela dagen var verkligen 100% perfekt!

 

Kärlek


Joolz

 


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Ojoj, snacka om överraskning! Vem är Pontus? Kram

Postat av: Hanna

Åh! vad roligt! hälsa dem och gratta! :)

2008-03-09 @ 22:52:31
URL: http://madamebutterfly.blogg.se
Postat av: Ängeln

så söta så!!

2008-03-10 @ 07:02:15
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: Sara

Åh, vad underbart! Ja, man tycker att man borde ha kunnat läsa tecknen, men man är ju inte mottaglig för det när man "vet" vad man förväntar sig! (femtioårsfest). Hälsa dem såååå mycket! Många kramar till er alla!

2008-03-10 @ 20:17:52
Postat av: Odindagny

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2009-07-10 @ 12:35:29
URL: http://odindagny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback