Mars, välkommen!

Jahopp, då var det mars då. Men vart tog februari vägen? Det är helt sjukt så snabbt tiden går, men i nuläget är det ändå bara positivt, eftersom jag längtar till terminsslut, sommar, Nässjö, vänner långt bort, familj och examen. Men det är ändå lite kusligt att det går så fort som det gör! Hur kommer det så att kännas när man är 50+? Jag menar det brukar ju sägas att tiden går fortare ju äldre man blir. Nåja, det kommer tiden att få utvisa.

Usch, gårdagens tenta är helt klart det värsta, svåraste och jobbigaste jag har varit med om i min snart fyraåriga högskolekarriär. Fram tills nu har jag brukat sitta mellan kanske två till två och en halv timma med en tenta, den här gången satt jag tiden ut, fyra timmar! Och det allra sjukaste är att den här kursen endast motsvarar TRE ynka poäng av trettio den här terminen. Tentan var nio sidor lång och mina svar fick plats på lika många sidor, nio alltså. Inför några av frågorna kände jag mig bara som ett levande frågetecken, jag hade verligen aldrig hört talas om dessa fenomen. Några av frågorna kändes lite bekanta, men jag kunde dem långt ifrån utantill. Några av frågorna kände jag att jag behärskade hyfsat och en fråga kände jag att jag hade full koll på. Men jag har aldrig någonsin kännt mig så hjälplös, så uppgiven på en tenta. Jag brukar ha full koll och bara gå in och skriva av mig allt och sen gå igen. I går fick jag sitta och grubbla, fundera, slita mitt hår och nästan få panik. Med lite tur kanske jag klarade den. Det beror lite på hur snäll läraren är med rättningen. Har jag inte marginalerna med mig så får jag se fram emot omtenta i slutet av augusti. Men just nu är det skönt att bara veta att jag inte kan göra någonting mer. Jag har gjort den, och jag gjorde mitt bästa. Tills resultatet kommer är det bara att gå vidare.

När en sak är avklarad, är det dags för nästa. På torsdag är det dags för del-examination i litteraturkursen. Det innebär att lördag-söndag-måndag-tisdag är 100% (nästan) tillägnade äldre tyskspråkig litteratur, denna gång i form av Heinrich von Kleists Michael Kohlhaas. Det tar tid och energi, men det är intressant. Synd bara att vi har den läraren vi har. Hela tyska instutionen på Lunds Universitet skulle behöva en stor dos pedagogik. Förra litteraturlektionen gick ju käpprätt åt skogen, så nästa gång MÅSTE det gå bra för min del. Annars..

I kväll blir det i alla fall lite mys, efter allt läsande. Annie kommer hit på middag och vin och efter det blir det mys i soffan med lösgodis och Melodifestivalen.

Simma lugnt,
Joolz

Kommentarer
Postat av: Ängeln

du fixade det! det är jag säker på!

ja du min Lilla JulleBulle! ;-) Tysk gammal litteratur låter verkligen inte så lockande. Föredrar nog min tantiga bokcirkel trots allt. MEn frågan är om jag kommer hinna med allt... suck hinner fan inte med livet som det är.
miss u
kramar

Postat av: Anna-Lena

Kämpa på! Vad var det för tenta? När går översättningen? Jag funderar på att eventuellt skriva översättning c eftersom jag ändå ska skriva b i vår. Lika bra när man ändå håller på:) Ha det så bra. Kram

2008-03-01 @ 15:20:28
URL: http://annalenaholstensson.blogg.se
Postat av: Ängeln

som det ser ut nu kommer jag nog fastna här och bli totalt igensnöad och grå ;-) således många bokcirklar med dig i ;-)

löööööööööööve

2008-03-01 @ 17:16:35
URL: http://angelmedhorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback