Go Björklund!

"Jag skulle inte vilja bli opererad av en obehörg läkare, och inte heller är det rimligt att våra barn och ungdomar undervisas av lärare som inte har adekvat utbildning". Denna jämförelse brukar jag OFTA göra, men de flesta brukar inte tycka att det är samma sak. Men jag kan faktiskt tycka det. Visst, läkare räddar liv, bokstavligt talat, men en lärare påverkar också liv, det är då ett som är säkert. Så länge folk har den inställningen att vilken idiot som helst kan undervisa i skolan eller att det räcker med att endast ha si och så många högskolepoäng i ett ämne för att kunna undervisa i skolan så kommer lärarnas status att förbli låg. Vi är faktiskt akademiker, med mellan fyra ch fem års utbildning. Är det konstigt att det är ont om matte/no-lärare när man kan utbilda sig till civilingengör under nästan samma tid, men tjäna betydligt mer. Det är sjukt. Det är verkligen något som är fel på vårt samhälle. Alla dessa viktiga yrken, inom områden där kvinnor dominerar, där man jobbar med våra barn, ungdomar och äldre, inom vård, skola och omsorg, DIT finns det inga pengar. Men när det gäller andra saker verkar det kunna finnas hur mycket pengar som helst..
Ett flertal lärare och även lärarförbundets ordförande har intervjuats angående förslaget och alla verkar tycka att detta är ett mycket bra förslag. MEN de tycker även att staten måste pumpa in si och så många riksdaler för att kunna utbilda de lärare som i dagsläget jobbar fastän de är obehöriga. Jaha?! Men vi då, vi utbildade lärare som har satsat tid, energi och en massa pengar på vår utbildning, vad händer med oss? Ska vi behöva gå arbetslösa medan de som reda jobbar i skolan ska få gratis fortbildning så att de kan fortsätta att undervisa? Det känns ju inte så uppmuntrande precis, men visst, jag tycker också att endast behöriga lärare ska kunna få en fast tjänst inom skolan, men ge då jobben till oss som satsat vår tid och våra pengar på utbildningen!!!

Jag är en dålig bloggare. Riktigt usel faktiskt. Men nu är jag här igen. Kanske får ni ytterligare ett inlägg innan sommaren är över, om ni har tur ;-)

Mycket har hänt sen sist, så klart. Jag har varit på träningsläger i Knäbäckshusen utanför Kivik, till exempel. Och inte vilket träningsläger som helst, utan träning i litteratur! I dagarna två satt jag och tre av mina kursare och diskuterade och analyserade Goethes "Faust". Det var riktigt, riktigt nice och effektivt! Dessutom låg det ju hur fint som helst precis intill Stenshuvud nationalpark och havet tio minuters promenad bort. På måndagskvällen (förra måndagen) bastade vi i en liten stuga vid havet och sprang ner och svalkade oss i havet och sprang upp i bastun igen. Vi lagade mat, drack vin, pratade massa. Det är verkligen rogivande att varken ha stereo, dator eller TV på ett och ett halvt dygn, då kan man liksom fokusera på annat. =)

I torsdags gick den ångestfyllda översättningstentan av stapeln. Jag kan verkligen inte säga varken bu eller bä. När det inte är direkta frågor att svara på är det väldigt svårt att känna hur det gick. Jag gjorde ju så klart mitt bästa och jag hade ju inte lämnat in tentan om jag hade varit medveten om att det fanns fel i texten. Men fel gör man onekligen en massa och nu är bara frågan om jag håller mig inom gränsen för godkänt. Tiden får utvisa detta, annars blir det ett historisk ögonblick i augusti; min första omtenta!

På kvällen efter tentan hade Annie och jag det i alla fall riktigt mysigt med mat, vin och semi-final i ESC. Vi hann tyvärr inte ut på Nation, så troligen blir det inte ett enda nations-besök den här våren..

Helgen var med alldeles förträfflig! Jag hade för en gångs skull en helt ledig helg. Visst, jag hade gärna varit med på P&E:s möhippa/svensexa hemma i Nässjö, men det funkar liksom inte att vara överallt, jämt. Massa resande och flängande hit och dit hela tiden är inte riktigt bra. Plus att det kostar mycket pengar att vara sent ute med att boka tågbiljetter. Men min helg var som sagt helt superb ändå! I lördags tog jag det riktigt lugnt, hade sovmorgon och allt! Sen på kvällen blev det indisk mat hemma hos Annie och sen ESC-finalen. När det stod klart att Sverige skulle få en usel placering tog jag bussen hem i natten. På söndagen var det nämligen dags att vara morgonpigg igen. Kosan styrde ut mot Österlen, där jag och Annie hade en alldeles underbar heldag ute i friska luften. Först ångtåg tur och retur Brösarp - Sankt Olof, sen picnick ute i det gröna och sen tillbaka till Sankt Olof för att trampa dressin ner till Gyllebosjö. Annie hade, smart som hon är, till skillnad från mig, kommit ihåg att ta med sig badkläder, så hon hoppade i plurret och jag tittade på. En liten fika hann vi med också innan vi trampade åter mot Sankt Olof.

Idag är det mådag och det har regnat rejält för första gången på länge. Nu ska det visst bli högtryck igen och jag hoppas att det håller i sig hela veckan och nästa vecka igen. För på Sweden Rock Festival får det gärna vara nice väder. Lervälling undanbedes!

Njut av den kommande veckans sol nu! =)

Liebe

Joolz

Kommentarer
Postat av: Ängeln

jag kan inte annat än hålla med dig! Ge jobben till oss som förtjänar dem! usch så trött på den blåa idiotin!

låter som att ditt liv rullar på det med. jag behöver paus. jag vill kramas med Två Meter Man. Tyvärr får jag visst inte allt...

2008-05-27 @ 09:35:52
Postat av: Toranne

Great website and thanks for sharing. If you ever need to exchange links please contact me.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback