Våga vägra kött!

Jag vet att jag många gånger under årens lopp har sagt att jag ska bli vegetarian, men att det sen har runnit ut i sanden. Nu är jag där igen. Fast denna gång vete sjutton om det kommer att rinna ut i sanden. Folk vill alltid veta VARFÖR man väljer att bli vegetarian. Kan jag inte bara ställa motfrågan: varför äter du kött? Man behöver ju faktiskt inte äta kött, så varför gör så många människor det? Många påstår att det är natuuurligt för människan att äta kött, att hon har gjort det sedan urminnes tider. Visst, människan lärde sig att jaga för att kött var en energikälla för dem som de behövde. Men hur ofta åt de kött? Varje dag? Knappast. Varje vecka? Troligen inte. Utan då och då, när man lyckades få tag på något byte och antagligen bara under en viss årstid. Resten av alla dagar fick man klara sig på vegetabilier. Och inte undra på att stenåldersmänniskan behövde kött, så som de levde. Människan behöver inte kött längre. Vi har missbrukat det som förr var "naturligt" och gjort det till en industri, där man föder upp grisar på genmodifierat foder för att de ska växa så snabbt som möjligt för att de ska kunna bli till fläskkotletter för folk att lägga på sina tallrikar. Vi hugger ner regnskog för att nötkreatur ska beta på marken. Vi hugger ner ännu mer regnskog för att odla sojabönor som blir till foder till nötkreaturen. Om vi i stället hade använt grödorna till att föda människorna med hade vi sparat 90% av energin. Att regnskogen skövlas allt mer är ett ofantligt miljöhot; klimatet och hela vår existens är i farozonen. På grund av att efterfrågan av kött i världen ökar. För att männsikor tycker sig ha rätt att äta kött varje dag, kanske till och med flera gånger om dagen, året runt. Männsikor i fattiga länder odlar grödor som blir till djurfoder, samtidigt som de själva svälter. Vi fiskar ur haven och gör vissa arter till utrotningshotade. På grund av pengar. Pengar, pengar, pengar, det är vad allt handlar om. Jag kan inte riktigt förstå hur man kan tycka att det är så fel att sluta äta kött. Man kan få i sig precis alla näringsämnen man behöver med en väl balanserad, vegetarisk kost. Är man vegan blir det svårare, men faktum är att det går även då. Jag tycker att det finns en massa goda skäl till att sluta äta kött. Såväl etiska skäl, som miljöskäl och även av hälsoskäl. Varför är det så himla provocerande för en del att man kanske inte vill äta kött? Är det för att personen i fråga VET innerst inne att han/hon också borde dra ner på sin köttkonsumtion? Jag tycker att de allra flesta skulle kunna dra ner på sitt köttätande. Även om man inte är beredd att helt sluta att äta kött, så kanske man kan tänka sig att äta vegetariskt en eller ett par dagar i veckan? Man dör faktiskt inte av det. Jag lovar.

Ikväll har Annie varit här.  Vi grillade mozzarella-fyllda quornfiléer, drack lite vin och pratade om ditten och datten. Lite sorgligt att vi inte kommer att träffas på ett bra tag nu. =(

Vill ni hitta en massa goda vegetariska recept så gå in på www.vegetariskt.com.

Jag gick med i Greenpeace idag! =) Jag har varit givare tidigare, men så tyckte jag att det blev en hel del pengar på ett år.. Men idag pratade jag med en så trevlig värvare att jag inte kunde motstå frestelsen att bidra till en bättre värld.

Trevlig helg!

Joolz

Kommentarer
Postat av: Ängeln

haha hur länge kommer du orka denna gång? ;-) Nej du Julle, du får göra precis som du vill, så länge du inte tvingar oss andra att göra som du.

att våga stå för ngt är väl det vi hetsar mest!

själv önskar jag att jag var mer driven. egentligen är det inte svårt att ge. för råd det har man fan

2008-05-31 @ 10:09:25
Postat av: micke

Grillade lite GRIS i helgen, underbart gott ;-)
Skall försöka att "inte" tjata på dej.
Kram/Micke

2008-06-02 @ 12:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback