En dag utan E-ämnen - är det möjligt!?

Som  många av er läsare där ute vet så är jag väldigt intresserad av kost, näringslära, kropp, hälsa och livsstil. T.ex så blev jag av en rad olika skäl vegetarian i somras. Jag vet precis hur, vad och när man ska äta för att må optimalt (även om jag har den dåliga ovanan att inte leva som jag lär - godis är gott!) och nu har ett nytt faktum börjat snurra i min skalle: de så kallade E-ämnena. Alltså kemiska, onaturliga tillsatser som finns i mängder av livsmedel som vi stoppar i oss varje dag (värt att notera är att inte alla E-ämnen är konstgjorda, som t.ex E 162, som är röd färg som är gjord på rödbetor). Jag tror inte att vi alla gånger reflekterar över vad det egentligen är vi stoppar i oss. Men fatta vad svårt det är! Jag gick och handlade och tänkte okej, inga E-ämnen! Men när man börjar granska innehållsförteckningar så blir man lite chockad. Vart och vartannat livsmedel innehåller E-ämnen! Hallå, varför innehåller en buljongtärning färgämne? FÄRGÄMNE?! Det är ju helt sjukt. Jag kom under min shoppingrunda fram till att: 1) Helfabrikat går bort. 2) Halvfabrikat går nästan bort. 3) Håll dig till naturliga produkter! Grönsaker, frukt, ägg, smör, mjölk, alla sådana produkter som inte har processerats i fabrik. 4) Välj ekologiskt! Men jag tror faktiskt att jag fortfarande inte har lyckats ha en helt E-fri dag. Jag tänkte en dag att yes, jag klarade det! Men så insåg jag att mjukosten jag hade på frukostknäckan innehöll E 339 och E452 (smältsalter), så där gick det i stöpet.. Men en dag ska jag lyckas! Och då återkommer jag med en fullständig rapport om allt jag ätit - för att ge er lite tips och idéer mot ett E-friare liv!

Kärlek

Joolz

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Jag försöker att äta nyttigt men tyvärr så blir det nog inte alltid så pga av alla tillsatser som finns i allt. Men jag äter sallad varje kväll:) Men det kanske är tillsatser i kycklingen och räkorna? Man kanske skulle göra en ny grönavåg, flytta ut på landet och självförsörja sig så långt det är möjligt. Jag ser fram emot fortsättning på inlägget. Jag är nämligen inte så hemma på olika tillsatser men skulle vilja lära mig mer. Ha det så bra! Kram

Postat av: Per

Jag skulle vilja bjuda dig på en middag med BARA E-ämnen...

2008-11-13 @ 20:05:23
Postat av: Ängeln

att du orkar... Vi ska alla en gång dö?!

2008-11-13 @ 20:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback