Min tyska mage..

Här i Tyskland äter man inte riktigt samma saker som hemma i Sverige. Tur att jag (förutom kött) är allätare! Ljust bröd, vad är det?! Mörkt bröd med en massa frön och kärnor ska det vara. Osötat och grovt och med en massa fibrer. Sa som nyttigt bröd ska vara, bara det att här är det inte "hälsokost" utan helt vanligt bröd. Här äter man heller inte lagad lunch, utan det är bröd som gäller. Osthyvel, vad är det? Men det var väl en norsk uppfinning om jag inte minns fel.. Pa morgonen är det honung, marmelad eller nutella som gäller som palägg, pa dagen och kvällen ost eller korv. Fast mamman i min familj tycker att hon behöver ga ner lite i vikt (fast hon är supersmal) sa nu äter vi bara frukt och yoghurt med nötter och frön till lunch. Eller jag far sa klart äta vad jag vill, men frukt och yoghurt är ju bade gott och nyttigt! Sen tar vi oftast igen det pa eftermiddagarna, eftersom vi täffar nagon väninna till mamman nästan varje dag, och da blir det fika.

Min mage är nog inte riktigt van vid alla dessa nymodigheter. Jag at ju en ganska fiberrik kost även hemma i Sverige, men här blir det nog ännu mer extremt med allt grovt bröd, all frukt och alla nötter och frön. Men den ska väl vänja sig hoppas jag, min mage..

I gar gick läggningen av C lite bättre, tack och lov! Visst, lite gnäll och bus blev det, men jag klarade i alla fall ut det själv. Sen är det ju supermysigt att läsa sagor, sjunga och leka med de sma gossedjuren. Jag tycker saaaa mycket om barnen! Jag tycker även om föräldrarna, men i bland känns det bara som om jag inte har sa mycket att prata med dem om.. Men a andra sidan sa har jag ju bara varit här i fem dagar ännu, sa den dagen kommer väl när det börjar kännas lite mer bekvämt, när vi känner varandra lite bättre

I dag skiner solen, sa snart blir det nog en promenad med lillflickan =)

Joolz

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Oscar har redan hunnit skriva till mig på Facebook. Vad snällt att du tänker på mig här i norra Tyskland. Det är ju inte lätt för någon av oss att komma till ett helt nytt ställe. En liten fråga bara. Vill inte mamman lägga sina barn själv på kvällen om hon är hemma? Kram

Postat av: Anna-Lena

Ok, då är jag med. Jag ska träffa Oskar imorgon på en fika plus öl. Ska bli riktigt nice att bli lite social igen efter en ensam helg. Kram

2009-02-08 @ 21:30:19
URL: http://zimtsternli.blogg.se/
Postat av: Per

Foton och så? Eller det kanske du inte får lämna ut, typ doctor-patient-confidentiality? Annars verkar ju allt toppen! Ha det bra!

2009-02-09 @ 12:52:52
Postat av: petra

hahaha,o du som e så duktig med att äta anna skipperbröd o allting=)

men jag skulle inte klaga nutella e ju gott;)

stora kramar!!

2009-02-11 @ 22:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback