Nürnberg

Hej hopp alla vänner! Nu har jag kommit fram till mitt nya "hem". I gar var det mycket nya intryck att ta in och jag var totalt utmattad framat halv atta pa kvallen, sa da drog jag mig tillbaka. Tyvärr var det da nagot konstigt med internet, sa jag kunde inget skriva da..

I gar morse började äventyret. Mattias och jag hade sällskap in till Malmö C, där vi sedan skiljdes at. Han gick till en vanlig dag pa jobbet, jag akte i väg för att inte veta vad som väntade. Pa Kastrup känner jag mig ju rätt hemma vid det här laget, sa det kändes ju skönt. Tanten i baggage dropen var dock mindre trevlig: "du har för mycket bagage med dig. Man far bara ha 20 kilo, du har atta kilo för mycket". Jaha, och vad ska jag göra at det, here I am med mina väskor liksom. Man FAR ju ha med sig mer packning, men man far betala för det. Tanten fortsatte: "Har du handbagage med dig?" Ja, klart jag har det liksom. "Ställ den här pa vagen." Okej, jag gjorde som hon sa. "Du har för tungt handbagage, det väger 10 kilo, det far bara väga 8." Men guuuuuuuud tänkte jag! "Du far plocka ur lite ur ditt handbagage och lägga i ditt incheckade bagage." Jahopp, sagt och gjort, sa fick det bli. Trots att tanten var sur och purken sa debiterade hon mig bara för fem av mina 10 överskottskilon, vilket jag var mycket tacksam för med tanke pa att det kostar drygt 100 SEK per extra kilo..

Naväl, bagaget blev incheckat, jag klarade säkerhetskontrollen utan besvär och sen bar det av. I världens minsta lilla mini-plan! Jag är väldigt glad över att vädret var bra, annars hade det nog kunnat vara lite läskigt.. Resan tog inte mer än 1 timme och 15 minuter och Nürnbergs flygplats är inte speciellt stor. När jag hade varit pa toa snurrade mina väskor redan pa bandet, sa det var bara att fortsätta. Utanför väntade mamman och den lilla flickan i familjen. Den stora flickan är pa Kindergarten om dagarna. Mamman var hur trevlig som helst och pratade en massa. Jag kände mig fortfarande väldigt nervös och var lite torr i munnen, men det tog sig ganska snabbt. Vi akte direkt hem till huset, och jag säger bara det, sicket hus! Det är stort, luftligt, ljust, med en massa stora fönster. Alla sovrum ligger pa övervaningen och mitt är ca 25 kvadratmeter stort med dubbelsang, platt-TV, stereo, laptop med internet och telefon som jag far ringa till det fasta nätet i Sverige med hur mycket jag vill =) Jag delar badrum med barnen, mamman och pappan har ett eget badrum i anslutning till deras sovrum. Pa nedervaningen är det kök och vardagsrum med stor lekhörna för barnen. Nere i källaren finns det tvättstuga och relax-avdelning med bastu och ytterligare dusch.


I gar var det mycket nya intryck att ta till sig och vi fixade med lite smatt och gott, jag packade upp och mamman ordnade med min dator, sa att internet funkar. Sen var det bara till att försöka börja lära känna lillflickan, som är 1,5 ar gammal. Meningen är ju att jag ska vara hemma med henne ibland pa förmiddagarna när mamman vill träna, gar till sjukgymnasten eller har annat att ordna med.


Framemot tre halv fyra-tiden i gar eftermiddag var det dags att hämta den stora flickan pa Kindergarten. Hon är 4 ar gammal och som 4-aringar är mest, gilar att leka, spela spel, mala och är jättesöt när det passar henne, men hon testar sa klart gränserna, sa det kommer nog att bli tufft vissa ganger..

När vi hade kommit hem fran Kindergarten fick vi besök av en väninna till mamman och hennes dotter som är jämngammal med den stora flickan. Det blev fika, snack och spel. Sen var det dags för middag och sängrutiner. Det är där jag kommer in i bilden. Eller  tanken är ju att jag ska hjälpa till att förbereda maten och sa, men i gar kväll tittade jag pa dvd tillsammans med flickorna medan mamman lagade mat. Naväl, kvällsrutinerna.. Den stora flickan, C, vill ju helst att mamma ska göra, men tanken är att jag ska se till att hon far pa sig pyjamas, tvättar sig och borstar tänderna. Jag känner att allting är sa nytt just nu och det är svart att veta hur de vill ha allt, sa jag haller mig lite i bakgrunden, gör sa mycket jag kan och kollar hur mamman gör. C ville inte lata mig borsta hennes tänder, men med lite hjälp fran mamman blev det i alla fall gjort till slut. Sen är det min uppgift att läsa tva sagor, sjunga en eller ett par sanger och leka lite med de sma gossedjuren. Mamman var med hela tiden i gar, läste en av sagorna osv. Men sen är nog tanken att jag ska göra det mesta själv där. Sen när det var dags att släcka lampan blev det lite skrik och gnäll, men till slut sa..

Efter det käkade mamman och jag middag i hop. Pappan har jag inte träffat ännu, han kom hem sent i gar, vilket han tydligen ofta gör, ofta efter lägggdags. Men i kväll skulle han visst komma hem till middagen, sa da far jag träffa även honom. Men det är mest mamman och flickorna jag kommer att träffa. Huu, jag är redan nervös inför helgen den 6-8 mars när mamman ska aka i väg med sina väninnor över helgen. Da ska jag och pappan vara hemma och ta hand om barnen. Men det ska väl ga det med, da känner jag ju bade barnen och pappan lite bättre.

Om jag ska fortsätta att berätta om alla detaljer sa kommer det här inlägget att bli superlangt, men summa summarum sa har jag det bra. Mina lediga dagar är onsdagar och lördagar, men om jag far besök eller sa kan det ändras till helgen. Sa i morgon blir det till att aka in till Nürnberg city och kolla lite, tar ca 25 minuter med buss härifran. Mamman är väldigt gullig och trevlig och jag känner att jag väldigt gärna vill göra ett gott intryck, göra bra ifran mig och vill att hon ska tycka om mig. Men det enda jag kan göra är ju att försöka vara mig själv och göra mitt bästa. Just nu sa här i början känner jag mig rätt sa klumpig och tafatt, men det blir väl bättre.

Spraket gar hyfsat, jag fattar nästan allt och pratar pa sa gott jag kan. Jag inser att det finns en hel del brister i min grammatik och även att mitt ordförrad sviktar. Men det är ju därför jag är här, för att förbättra mig! När det gäller mamman sa kan hon ju ofta hjälpa mig och fylla i och sa, det är värre med C. Men det kommer, antar jag.

Ska försöka att uppdatera min blogg mer eller mindre varje dag sa ni kan följa med mig i mitt äventyr här =)

Kärlek,
Joolz


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Vilken surtant i inchecket! Ett tips: Lås in handbagaget i ett förvaringsskåp nästa gång, då brukar man få igenom övervikten eftersom man bara har en liten handväska. Det kommer att bli en toppentid för dig i Nürnberg! Själv så kämpar jag med tysk förvaltning och den är inte att leka med. Kramar från Kiel

Postat av: Ängeln

du kommer ha 20 kg för mycket med dig hem? ;-)



Du kommer rocka som extra-mamma ;-) Tänk, som jag sa igår, att de är dina egna. Då tar man inte skit eller testning på samma sätt. det kommer automatiskt efter ett tag. Knepet är att få dem att tro att de bestämmer. ;-)

2009-02-04 @ 19:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback