Smörknivar och osthyvlar..

Innan jag skulle aka till Tyskland fragade jag Ulla, min gamla kursare fran tyskan, som är född och uppvuxen i Tyskland, vad jag skulle ta med mig för presenter till familjen. Hon föreslog lingon pa "korv", torkat renkött, stort runt knäckebröd och sa föreslog hon att jag kunde introducera smörknivar i familjen. Da insag jag att smörknivar inte alls är nagot universiellt, utan ett svenskt fenomen. Eller kanske finns det i fler länder, men i Tyskland känner man i alla fall inte till detta koncept. Sagt och gjort, jag köpte med mig tva stycken smörknivar i trä, som det star "Sweden" pa och en älg. Jag fick förklara hur det funkar i Sverige, och de var mycket fascinerade. Särskilt pappan gillar detta verktyg! Här i Tyskland gör man sa att när man dukar sa far  varje person en vanlig matkniv, och sa tar alla smör med sin egen kniv. Tänk, en san liten sak, men det är det som gör kulturskillnader roliga! =)

Jag är även rätt övertygad om att de inte heller att de vet vad en osthyvel är. Jag tror att jag ska be Mattias köpa med sig en hit som present när han kommer. Men jag vet inte riktigt om man kan köpa hela  ostar här sa som vi gör där hemma.. Här köper man en bit ost, sen skär man den med kniv eller en "ostskärare" som jag kallar den, och sa har man den TILL brödet, inte PA brödet. Mycket märkligt, men det funkar det med faktiskt. Ost är ju gott i alla former =)

Det var lite om matkulturen det. Brödet har jag ju redan berättat om och annars är det väl inte sa manga konstigheter. Eller det finns säkert en hel massa märkliga livsmedel här, och fler lär jag säkert komma att fa upptäcka längs med resans gang. I gar lagade jag en delicious vegetarisk lasagne till middag, som jag aldrig skulle kunnat laga där hemma, för DA hade det blivit gnäll fran min kära Mattias. Det var nämligen bade broccoli och spenat i den. Men den blev mycket god och i kväll äter jag resterna av den medan de andra äter köttfärssas. Det stör mig att det inte finns quorn här, det hade varit sa mycket enklare da. Men vem har sagt att livet ska vara enkelt?!

Trevlig helg!

Joolz

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Det där med smörknivar kommer jag ihåg från min första au-pairfamilj. Jag tyckte att det var så äckligt att alla hade varsin kniv som användes till både smör och sylt. Det är inte så trevligt med syltblandat smör. Det borde finnas något alternativ. Jag lärde känna en au-pair i södra Tyskland som var vegan och hon tyckte att Tyskland hade ett bra utbud speciellt på olika pastejer att ha på smörgåsen. Kolla om du hittar någon BIO-Laden. Kan finnas något användbart där. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback