Alkoholkultur och tyska drycker

Det här mer alkohol har man lite annan inställning till här borta i Tyskland än hemma i Sverige. För det första dricker man oftare, men mindre. Jag har inte sett till det minsta av mentaliteten: "Hey Svensson, det är fredag- eller lördagkväll, låt oss bli fulla". Här dricker man oftast ETT glas vin till maten eller EN drink framför TV:n när barnen sover, undantagsvis båda delarna. För mig har vin till maten alltid inneburit fest eller helg, men här tar man ett glas vin till maten när man känner för det, vare sig det är måndag, torsdag eller fredag, men man kan lika gärna ta ett glas vatten, även på fredagen och lördagen. Jag tycker det är en rätt bra inställning, dricka ett glas vin till maten då och då för att det är gott, inte dricka fem glas för att det är fredag.


Sen har vi det här med alkohol och bilkörning. Här i Tyskland har man en mycket märklig lag. Gränsen för rattfyllleri går vid 0,5 promille. Man får alltså köra bil med 0,5 promille i blodet, SÅ LÄNGE OLYCKAN INTE ÄR FRAMME! Skulle du, med dina 0,5 promille i blodet, orsaka en olycka, så har du gjort dig skyldig till brott. Då gäller en gräns på 0,3 promille. Är du under 21 år gammal gäller dock 0,0 promille i alla lägen. Den här lagen är ju helt sjuk egentligen, ungefär som att: jaja, du får själv bedöma om du klarar att köra med 0,5 promille i blodet. Klarar du det inte så åker du fast..


I helgen var Mattias här och hälsade på, och på lördagskvällen var mamman och pappan inbjudna till öppnandet av en ny bar i stan. Lillan var sjuk, men mamman bestämde sig ändå till slut för att åka - men tog bilen, för att snabbt kunna åka hem om det inte skulle funka med lillan. Framåt halv tio på kvällen var jag tvungen att ringa mamman, lillan var vaken och ville inte somna om. Dagen efter berättade mamman att hon hade druckit en Red Bull och Vodka i baren kvällen innan och att hon därför inte kunnat sova på natten. Red Bull och Vodka?! Och sen köra bil på det, himmel och pannkaka! Hon hade dessutom druckit ett glas vin till maten tidigare på kvällen. Det är annat än vår nolltolerans där hemma det (missförstå mig inte, jag förespråkar nolltoleransen och förstår inte meningen med att ta en drink när man vet att man ska köra bil)! Mamman var självklart inte "full" när hon körde hem, men 100% klar i huvudet kan man inte vara efter en drink, även om det bara är EN.


Det här med tyska drycker är ju en historia i sig. Till Mattias förtret är cider ingen stor grej här. Vad som däremot dricks i mängder och som finns ÖVERALLT, även på restauranger, är Apfelschorle. Det består av drygt hälften äppeljuice och knappt hälften kolsyrat vatten. Det är gott och uppfriskande och mycket sundare än läsk. Jag förstår inte varför denna dryck inte har slgit igenom där hemma, med tanke på allt prat om att minska på sockret och läskkonsumtionen.. Som sagt, här dricker alla det, stora som små, till frukost, lunch och middag.


Andra konstiga vanor när det gäller drycker är att blanda ut öl med läsk. Mamman dricker aldrig "ren" bayersk lager, utan tar hälften öl, hälften Sprite. Snacka om att jag undrade vad hon höll på med första gången jag såg henne blanda till denna dryck! Men jag provsmakade en liten slurk och jag får säga att det smakade riktigt gott! För sött som måltidsdryck för min smak, men som en drink framför TV:n passar det utmärkt. Vad man också blandar är här Weizenbier (ett ljust öl som det blir mycket vitt skum på längst upp) och cola. Jag säger då det, tyskar!


För övrigt är allting mycket bra här i familjen. Jag trivs jättebra, det går mestadels bra med barnen och jag och mamman har blivit riktigt goda vänner. Tiden bara rusar förbi och när jag tänker på att jag snart måste lämna min lilla familj blir jag lite ledsen.. Men jag vet, allting har ett slut.. Och jag kommer ju hem lagom till mitt eget bröllop, så det känns väl inte fy skam att åka hem heller.


Mattias var som sagt här i helgen och det var KÄRLEK!!! Tre alldeles underbara dagar hade vi tillsammans och vi hann med en hel del kultur, mys och lek med barnen. Trots att Mattias och C knappt kan prata med varandra kommer de mycket bra överrens. Leka i sandlådan kan man göra trots olika modersmål ;-)


I övrigt så är det bara min C-uppsats som bekymrar mig. Men jag orkar inte ta upp det i detalj här. Handledaren krånglar och i praktiken innebär det att jag måste skriva om en hel del och att jag kan kasta flera, flera timmars arbete i papperskorgen. Men nu är jag back on tgrack igen (förhoppningsvis) och jag SKA, SKA, SKA bli klar!


Kärlek till er som förtjänar det,

Joolz


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Känner tyvärr igen alkoholkulturen från Schweiz. Att dem inte fattar att man ska vara spiknykter när man kör! Kallas det Radler eller Alsterwasser det mamman dricker? Det är vad jag håller mig till här och det är utspätt med något. Måste kolla upp med vad men tror att det är med vatten. Härligt med besök:)

Postat av: Gela

Hejsan Hejsan!

Hoppas allt är bra där nere. Sicken alkoholkultur, jag skulle strypa Nicklas om han körde hem onykter. Nej, jag gillar de svenska lagarna bättre. Har precis anmält mig till en kurs nu i höst här hemma, Religion, makt och sexualitet. Det låter väl för roligt? Hur går det där nere?

kramar

2009-03-26 @ 08:14:37
URL: http://gelis.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Nu har jag tågnördat! Fick en lightversion:)

2009-03-26 @ 19:19:30
URL: http://zimtsternli.blogg.se/
Postat av: Gela

Jo då, det är en extrakurs som går på kvällstid inne på HLK. Fristående men man kan väl räkna till den till sin lärarutbildning och det bästa är att allt är ur ett genusperspektiv. Det finns en till kurs men med samhället så går till våren nästa år som jag också ska gå. Kursen är på fem veckor och går en kväll i veckan. Jag tycker att du ska söka den... Vore nog något för dig my darling...

Kolla in på HLK:s hemsida, kan ge dig adressen om du är intresserad.

Ha det gött!

Puss

2009-03-26 @ 19:49:31
URL: http://gela.blogg.se/
Postat av: Gela

Jo då den ska bli rolig. Den kommer att gå i fem veckors tid, en dag i veckan på kvällen så det är inte så stor ansträning. Det är en frsitående delkurs som man kan ta med i sin lärarexamen tror jag. Allt är ju ur ett genusperspektiv och jag har hört mkt bra om den. Du kan få HLK:s adress till den om du vill läsa mer... Det finns även en fortsättningn fast mer inriktat på samhäll och religion med sexualitet och genus som inriktning...

Du fick väl mitt mail eller? Angående att vi ville åka med i bussen?

Ha det bra nu!

Kramar

2009-03-26 @ 19:52:02
URL: http://gela.blogg.se/
Postat av: Gela

Ojdå blev lite väl mkt inlägg. Men you love me s¨å man kan ju aldrig få för mkt av Gela ;)

2009-03-26 @ 19:52:42
URL: http://gela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback